De Radikale og Dansk Folkeparti foreslår en bro mellem Gedser og Rostock, men trafikministeren holder fast. Skal Danmark have hurtigere adgang til Sauerkraut og tyske fadøl, skal forbindelsen gå over Femernbæltet.
»Sommerballonerne fra politikerne er kommet tidligt i år. Det er en meget dårlig ide at lave en bro mellem Gedser og Rostock«, siger trafikminister Flemming Hansen (K) til Radioavisen. Dermed afliver han de Radikales og Dansk Folkepartis planer om at lade en bro mellem danskerne og tyskerne gå fra Gedser til Rostock.
»En bro over Femerbælt vil være gammeldags, mens en bro fra Gedser til Rostock vil åbne for hele Østeuropa. Derfor støtter den radikale folketingsgruppe op om sådan en bro», siger den radikale trafikordfører Martin Lidegaard til Jyllands-Posten, som får opbakning fra Dansk Folkepartis Walter Christophersen.
Men Flemming Hansen står fast. En bro over Femern er den bedste løsning for endnu en genvej i Danmark.
»Der er lavet beregninger, som siger, at der er seks gange så mange køretøjer over Femern, og EU-Kommissionen har bekræftet, at Femern indiskutabelt er den rigtige løsning. Derfor fortsætter jeg forhandlingerne med min tyske kollega, og jeg håber på, at vi finder frem til en løsning meget snart«, siger Flemming Hansen.
Flertallet er i hus
Med opbakning fra Socialdemokraterne er regeringens flertal på plads. Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, er også fortsat interesseret i en Femern-bro.
»Jeg ser det her som et forsøg på at spænde ben for projektet i sidste øjeblik. Men det er da klart, at hvis tyskerne siger, at de ikke vil være med - men ønsker noget andet - så må vi selvfølgelig lytte«, siger Magnus Heunicke.
Også Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen holder på Femern-forbindelsen som den rette løsning.
»Jeg er meget overrasket over, at R og DF her i tolvte time kaster en mulig bro mellem Gedser og Rostock på banen. Forhandlingerne mellem den danske og tyske regering om Fehmern forbindelsen er inde i den afsluttende fase, og der har været god mulighed for at komme med et sådant forslag for længe siden,« siger Kristian Pihl Lorentzen.