Post Danmarks pakkecenter i Brøndby begyndte i 2008 under sloganet 'Plads til individet' en decideret integrationsstrategi for firmaets indvandrere, handicappede og andre minoriteter.
Det har fået andelen af medarbejdere, der forlader arbejdspladsen til at falde fra hele 40 procent til kun syv procent.
Kollegaer lærer tegnsprog
28-årige Bilge Taskin er en af dem, der blev ansat. Hun er både indvandrer og døv. Ikke just elementer, der gjorde det nemt for hende at finde et job. Arbejdet i pakkecentret er hendes første faste job.
"Jeg føler mig ikke ensom her. Jeg er meget stolt af mine kollegaer, der vil lære tegnsprog. Det er meget åbent, og det giver mig et varmt hjerte. Alle tager imod mig, som jeg er, og så er jeg meget glad for at komme på arbejde," fortæller Bilge Taskin.
Pakkecentrets chef, Jakob Manori er også en glad mand.
"Vi har fået en arbejdsplads med et miljø, hvor vi fokuserer rigtig meget på at udvikle vores medarbejdere," siger han.
Bedre bundlinje
Og det nye fokus kan også aflæses på bundlinjen. Udover det drastiske fald i personaleomsætningen, så er sygefraværet også blevet halveret på arbejdspladsen.
"Det er klart, at vi også kan aflæse de her resultater på bundlinjen. Vi har formået at skabe nogle rammer, hvor produktiviteten er steget," fortæller Jakob Manori.
Indsatsen og resultaterne har nu ført til, at pakkecentret i Brøndby er nomineret til Integrationsprisen.