Ikke mere husmor-coke
Generated by IJG JPEG LibraryGenerated by IJG JPEG LibraryGenerated by IJG JPEG LibraryGenerated by IJG JPEG LibraryGenerated by IJG JPEG Library
Tre nye kvindemagasiner fokuserer benhårdt på erhverv, politik og dybdegående artikler. Måske er det vejen frem i en tid, hvor de traditionelle dameblade bløder.

Community, Protocol og CV er navnene på tre nye kvindemagasiner, der skruer ned for lipgloss og sextips og i stedet vil fylde det glittede magasinpapir med politik, erhverv og dybdeborende portrætter. I det seneste nummer af Community kunne man således læse om Hillary Clinton og sammenhængen mellem lykkepiller og børns selvmord.

Chefredaktør Helle Retbøll Carl lancerede Community, fordi hun ønskede at gøre op med det, hun kalder »husmor-coke, hvor man doper sine læsere med shopping, overflade og forfængelighed«.

»60 procent af de universitetsstuderende er kvinder, og derfor vil vi tilbyde noget substans til alle dem, der vil noget med deres liv og forholder sig til den verden, de lever i.«

Til marts lanceres magasinet Protocol, og i modsætning til Community bliver det et decideret erhvervsmagasin til kvinder helt uden mode. Og det gør det, fordi specialmagasiner er vejen frem, mener chefredaktør Christel Skousen Thrane.

»Det værste, man kan gøre, er at blande det hele sammen. Vi vil lave seriøse og inspirerende erhvervsartikler, fordi vi ved, at der er masser af seje kvinder, der interesserer sig for andet end tøj og indretning.«

Hvordan vil det adskille Protocol fra Børsen?

»Den erhvervsjournalistik, der bliver lavet i dag, er meget målrettet mænd i alderen 40+. Vi sætter fokus på kvinder og ledelse og de udfordringer og muligheder, kvinder har på jobbet og i gråzonen mellem privat- og arbejdsliv. Kort sagt alle de emner, der optager kvinder på vejen op i dansk erhvervsliv,« siger Christel Skousen Thrane.

Til foråret lancerer Aller magasinet CV, der også fokuserer på kvinder og karriere.

»Kvinderne spurter jo fremad. Vi taler om minimum 500.000 kvinder, der har en høj grad af indflydelse i de job, de sidder i, men som ikke er særligt synlige i mediebilledet,« siger Pernille Aalund, magasindirektør hos Aller.

De gamle bløder

To af Danmarks hæderkronede dameblade, ALT for damerne og Femina, har begge mistet 16 procent af deres læsere det seneste år, hvilket svarer til lidt over 60.000 læsere for begges vedkommende.

Ifølge Signe Wenneberg, forfatter og administrerende direktør i mediebureauet Vizeum, skyldes det, at damebladene undervurderer deres læsere.

»De skriver til kvinder, som om de ikke har nogen hjerne, men kun negle, der skal lakeres. Damebladene skal virkelig til at stramme op, for der kommer en generation af kvinder nu, der ikke vil fastholdes i det der hausfrau-billede.«

Hvad kan de gøre anderledes?

»De nuværende magasiner forsøger at være en veninde, men ender med at være en hulkesøster, der ikke tilfører værdi ved at gøre læserne klogere eller oplyse om noget, vi ikke vidste, vi ville vide. Danmark er det land i verden, der har flest kvinder på arbejdsmarkedet, så hvorfor skulle vi ikke interessere os for politik og erhverv?«

faktaboks

Community kan købes hos 7-Eleven, DSB og Shell, og fra januar får Berlingske Tidendes abonnenter på Sjælland magasinet gratis.

Protocol lanceres til marts. Det bliver både muligt at tegne abonnement og købe magasinet i butikkerne.

Ud over magasinet lanceres et Protocol-univers med mentorordninger, bestyrelsesbank, konferencer, ledelseskurser m.m.

CV lanceres af Aller og kan købes i butikkerne i foråret 2008.

via Listen To News