Anja & Viktor – Brændende kærlighedInstr: Niels Nørlev
Babyer er søde, og sådan er det bare! Men for Viktor kan det dog blive for meget, når man har seks måneders barsel og er alene med en nyfødt. Det bliver ikke lettere af, at Anja kun har to ugers barsel og så skal tilbage på reklamebureauet, hvor hun har fået en stor chance.
Viktor begynder at føle sig som en dame og vælger derfor at tage på mandekursus, hvor de for eksempel skal lære at tisse i en skål med salat. Og så kan det nok være, at der bliver vendt rundt på brikkerne. Men var det måske alligevel lidt for meget? For Anja og Viktor får igen ballade i forholdet.
I starten kører filmen meget på temaet ?babyer’, men det bliver for nuttet i længden, så problemet med handlingen bliver løst, da Anja pludselig bliver fyret, selvom hun havde en rigtig god idé til en reklame for bleer. Selvfølgelig skal Viktor atter redde hende!
Den nye ?Anja og Viktor’-film byder på mange nye oplevelser. Der er dog ét emne, der altid går igen. Nemlig, at Anja og Viktor skilles, og at de finder sammen igen. Den er ikke lige så god som de andre, det hele er ret plat, overdrevet og utroværdigt. Men der er dog nogle sjove scener, såsom mandekurset. Fire små stjerner
Af Rene Fredensborgrefr@avisen.dk
Efter en vinter med dårligt nyt fra både Krumme-lejren og ?Far til fire’-holdet, orker man knap at slæbe sig hen til endnu en åndsfraværende koncept-udvanding. Ja, gu’ havde jeg alle mine værste anelser med i biffen, for både Kultur-Brian og det halve filminstitut bør snart vide, at kvaliteten i de såkaldte familiefilm er så lav, at man ikke kan forsvare, at elendighederne skal støttes med både skattekroner og billetpenge.
Anja & Viktor er naturligvis ingen undtagelse, selvom jeg gerne indrømmer, at det i sin tid faktisk var en god idé at filmatisere Dennis Jürgensens ?Kærlighed ved første hik’. At både Anja, Viktor og os, de mest mavesure forældre, siden er gået så grueligt meget igennem, når nye karikerede platheder er blevet bragt til lærredet, er (næsten) ikke værd at nævne her. For især de 8-12-årige morer sig, og det skal være dem vel undt.
Men uanset hvor stor fan man end er af Sofie Lassen-Kahlke og Robert Hansen, så kan denne fesne 4’er kun skuffe. For bøvl med babybarsel, karriere og kønsroller ryger hen over hovedet på de små, og for os, der selv har været der, er hele molevitten en lang kliché.
Dog er der en scene i svømmehallen, hvor Sofie Lassen-Kahlke rent faktisk spiller skuespil.
En stjerne for det.