Den svenske møbelgigant Ikea genåbner de danske varehuse mandag. Det sker på trods af, at erhvervsminister Simon Kollerup (S) tidligere på ugen blandt andet kritiserede Zoologisk Have og Tivoli for at planlægge tidlige åbninger midt i coronakrisen.
I et skriftligt svar til Ritzau siger Simon Kollerup, at han ikke vil forholde sig til den enkelt virksomhed.
- Men jeg vil på regeringens vegne opfordre til, at man ikke på nuværende tidspunkt lægger sig fast på en tidlig genåbning, eller på hvad der skal ske i maj måned, før der er blevet taget samlet stilling til næste fase af genåbningen, lød det fra Kollerup.
Men hos møbelgiganten Ikea mener man ikke, at man længere behøver at holde lukket, så fra mandag kan kunderne igen tage på indkøb i de store varehuse.
- Vi har selvfølgelig sikret os, at vi juridisk har lov til at åbne, siger Ikeas Country Communication Manager Christian Mouroux Pedersen til TV 2 Lorry.
Han oplever ikke, at Ikea trodser nogen anbefaling. Han ssiger at man hos Ikea nu føler sig helt klar til at genåbne og følger anbefalingerne ved at bidrage til at holde hjulene i gang på en forsvarlig måde.
- Vi er jo lukket ned frivilligt, og det er også frivilligt, om vi vil åbne igen. Vi tager myndighedernes anvisninger om sundheden og sikkerheden meget alvorligt, og vi har derfor brugt nedlukningstiden på at se på, hvor vi skal implementere de foranstaltninger, der gør, at vi føler, at vi står 100 procent inde for de gældende retningslinjer, siger Christian Mouroux Pedersen.
For at øge sikkerheden har Ikea opsat plexiglas ved alle betalingsstederne, de har lavet afstandsmarkeringer på gulvene, og så er der sat mellem 40 og 60 spritstandere op i alle varehusene.
Massiv skiltning skal være med til både at hjælpe kunderne på rette vej og minde dem om de forholdsregler, de skal tage overfor hinanden.
I nedlukningsperioden er personalet desuden blevet uddannet til at håndtere kundernes adfærd på en god og konstruktiv måde, oplyser Christian Mouroux Pedersen.
Ikea garanterer, at der er fire kvadratmeter at bevæge sig på per kunde, der befinder sig i butikken, så de ikke ånder hinanden i nakken.
- Vi har både kundetællere, så vi kan holde styr på, hvor mange der er i butikken ad gangen, og så bliver der i den første periode indsat vagter, der skal sørge for, at folk ikke bare strømmer ind.
- Men vores kunder bærer også et ansvar – for hvis man vil, kan man altid komme til at stå for tæt. Vi gør alt, hvad vi kan, og vi lytter gerne til input og feedback. Folk skal dog også selv sørge for at holde afstand, men vi har en klar forventning om, at vores kunder handler med omtanke, siger Christian Mouroux Pedersen.