Er gymnasiet en klassik inspireret uddannelses institution, der fremmer den almene dannelse, eller er det på tide der forekommer en ændring og selvsamme tilpasser sig det meget dynamiske samfund vi lever i.
På den ene side argumenteres der for, at gymnasiet skal fastholde sine standpunkter og uddanne vores ungdom i traditionelle discipliner som engegement og hårdt arbejde. Det er ikke nok bare at møde op, hvilket i sig selv kan være svært nok, men der skal en forstærket disciplin til at tilegne sig den tunge faglige ballast, visse eksperter mener, er essentiel i gymnasiet.
Modsat står dem der mener, at gymnasiet i takt med vores foranderlige samfund, ligeledes må agere dynamiske og følge med trenden. Det er en usikker fremtid vi går i møde og det er ikke til at sige hvordan vores, sociale, politiske og generelle samfunds problematikker, vil se ud om 5 år.
Derfor menes det, at gymnasiet skal forberede den studerende på, at viden ikke er et quick fix, men i lige så stor grad en læren om læring i sig selv og et studie i hvordan den enkelte elev bearbejder information.
Der skal derved fokus på, at uddannelse, er en uddannelse i sig selv og vi som individer skal klargøres til en, i stigende grad, dynamisk fremtid. I den interessante video neden for, kan du høre nogen af eksperterne på området, udtale og forholde sig til hvad de mener, skal være i fokus og hvordan man bruger hovedet i gymnasiet.
Ovenstående indhold er sponsoreret