”Den nøgne krop bliver brugt til at sætte fokus på noget, der ikke handler om kroppen. Det er stærkt kritisabelt”.
Sådan beskriver Ulrik Frost, Forkvinde for Selskab for Ligestilling, en ny kampagne fra fagforeningen HK Hovedstaden Ungdom, der fik en kort og turbulent levetid.
En ung mand og kvinde står afklædte og dækker kun deres brystparti med et budskab om manglende praktikpladser.
Samtidig kan billedteksten - ”Ta’ mig! Det er lettere, end du tror” – hurtigt henlede tankerne på andet end en diskussion om praktikpladser.
Problemet er, at kampagnen fastholder bestemte ideer om begge køn, mener Ulrik Frost.
”Kroppen bliver gjort til et objekt i sådan en sammenhæng. Og det er med til at reproducere nogle bestemte ideer om køn,” siger han.
Selvom der både er en mand og en kvinde på billedet, er kampagnen mest problematisk for kvinder, synes Ulrik Frost.
”Kvinder tjener stadig mindre end mænd og er generelt stærkt underrepræsenteret i bestyrelser. Den her kampagne forstærker ideen om kvinden, der bare skal være smuk, ung og attraktiv,” siger han.
Hvor er de skæve bryster?
På samme måde som Ulrik Frost selv udfordrer de traditionelle køns-billeder med sin titel som "forkvinde," burde HK have rusket op i det stereotype kvindebillede, mener han:
”Vi så hellere en progressiv kampagne med nye mande- og kvindebilleder. En tyk kvinde med skæve bryster ville være med til at rive nogle fordomme fra hinanden og fremstille et mere nuanceret og realistisk billede,” siger Ulrik Frost.
Foreningen arbejder for ligestilling og på at udfordre det etablerede syn på køn.
Kampagnen fra HK Hovedstaden Ungdom nåede knap at blive sparket i gang i går. Efter massiv kritik på sociale medier meldte HK Danmark i går ud, at kampagnen er blevet stoppet.
Læs også: HK dropper 19-årig: Kampagne ramte galt
”Billedet stammer fra en kampagne for flere praktikpladser, som en af HK’s lokale ungdomsafdelinger, HK Ungdom Hovedstaden, står bag. Vi har mange dedikerede unge aktive, der brænder for at hjælpe andre unge, men stilen og tonen er helt forkert, og derfor er kampagnen stoppet," skrev HK Danmark i går på BT's facebook-side.