Der er meget, man skal tjekke, inden man hælder i indkøbskurven - og nu bliver der endnu mere at holde øje med.
For fremover er det ikke bare fedtindhold eller farvestoffer, der kan vække bekymring. Snart kan du også kontrollere på emballagen, hvor meget CO2-forurening som lukkes ud i naturen, for at fremstille pålægget.
De danske fødevareproducenter er nemlig gået i gang med de indledende drøftelser til et fælles europæisk klimamærke.
»Mærker skal give mening, ellers risikerer vi at forvirre mere end oplyse. Vi arbejder derfor for en fælles europæisk løsning, som både kommer forbrugerne og virksomhederne til gode. I første omgang skal vi finde ud af, hvordan man præcist gør regnestykket for CO2-udslippet på fødevarer op,« siger konsulent Christina Jacobsen fra Fødevare Industrien.
Sverige er startet
Allerede i går blev der introduceret et klimamærke på økologiske fødevarer i Sverige. Og Europas største mejeri Arla er også klar til at sætte et klimamærke på sin ost og mælk.
»Vi har sådan set allerede lavet beregningerne, og er klar til et putte et mærke med CO2-udledningen på vores danske varer, hvis det skal blive et krav fra forbrugerne og man bliver enig om et fælles mærke,« siger koncernmiljøchef i Arla, Jan Dalsgaard Johannesen.
I marts var den danske fødevarebranche samlet for at debatere et klimamærke. Her var hovedtaler seniorforsker Thorkild Nielsen fra DTU.
»Jeg synes, at ideen er smuk og god. Når man får en kassebon kunne der jo også stå på den, hvor meget CO2 som var udledt for at fremstille varen. Men regnestykket er kompliceret - ændrer man fra brasilianske til israelske appelsiner, så skal man lave ny emballage,« siger Thorkild Nielsen.
Danmarks største fødevaresælger Coop med kæderne SuperBrugsen, Fakta og Irma er skeptiske.
»Jeg kan simpelthen ikke se, hvor anvendeligt det er for forbrugerne, at vide hvor mange gram CO2, der er udledt, for at fremstille varen. I stedet vil vi hellere give råd om, at grøntsager er meget mindre forurenede end oksekød,« siger miljøchef Katrine Milman fra Coop.