I disse dage træder tusindvis af børn med deres forældre i hånden for første gang ind på deres nye skoler. Men for hvert sjette barn byder skolestarten på andet end spritnye skoletasker og sommerfugle i maven, skriver Politiken tirsdag.
Nogle har så svært ved at koncentrere sig, at de bruger enhver undskyldning for at komme væk fra klasselokalet i tide og utide. Andre frygter frikvarterne, når de andre børn stormer ud og leger ved klokkens ringen. Og nogle føler sig uden for klikerne i klassen.
16,1 procent har to eller flere udfordringer, når de starter i skole, viser en undersøgelse foretaget af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, for Egmont Fonden. Direktør i Egmont Fonden Henriette Christiansen kalder i Politiken disse tal »alarmerende«. Det er særligt psykiske problemer og vanskeligheder med at koncentrere sig, der spærrer for en god start på skolen.
Undersøgelsen ser på børn født i 1995 og viser, at elever, der kom skidt fra start i skolen, har haft sværere ved efterfølgende at gennemføre en ungdomsuddannelse. Der er dermed stor forskel på fremtidsudsigterne for de børn, der har problemer ved skolestart, og dem, der ikke har, siger seniorforsker Mette Lausten fra Vive, som står bag undersøgelsen.
»Undersøgelsen bør få alle alarmklokker til at ringe, fordi man her kan se en sammenhæng mellem de børn, der har to eller flere udfordringer ved skolestart, og hvordan børnenes videre uddannelse forløber sig«, siger hun til Politiken.
Politiken