I weekenden fik 90.000 studerende svar på, om de var kommet ind på drømmestudiet. Men uddannelsen alene er langt fra nok til at kickstarte en karriere.
Det viser en analyse fra Dansk Magisterforening, der har undersøgt, hvordan 1.407 nyuddannede medlemmer fik deres første job.
Her peger 26 procent på, at den vigtigste årsag til, at de fik deres første job, var relevant erhvervserfaring fra et tidligere arbejde. 18 procent pegede på uddannelsen som adgangsbilletten til et arbejde.
Ifølge arbejdsmarkedschef i Dansk Magisterforening, Jens Sibbersen, sætter det en tyk streg under, at erhvervserfaring trumfer et eksamensbevis
- Det bekræfter det, som vi har troet i længere tid. Nu har vi belæg for det: Studierelevante job har en enorm betydning for den efterfølgende karriere, siger han til Avisen.dk.
For en måned siden varslede undervisningsminister Merete Riisager (LA) og uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) et opgør med den såkaldte perfekthedskultur for at forebygge stress blandt unge.
Og noget kan tyde på, at de unge i hvert fald ikke behøver at stress over at skulle have 12 til alle eksaminer for at klare sig godt senere hen. Og at de heller ikke behøver bekymre sig over, hvis der er 02-taller på eksamensbeviset.
Ifølge de nye tal beder nemlig kun hver fjerde arbejdsgiver om at se de nyuddannedes eksamensbevis. Og selv når de gør, tillægger de det måske ikke den store betydning, som Jacqueline Roug fortæller i Avisen.dk mandag.
Magisterforeningens arbejdsmarkedschef anbefaler, at de unge fokuserer på andet end karakterer.
- De her tal viser, at i en lang række af tilfælde har arbejdsgiverne overhovedet ikke fokuseret på karaktererne. I stedet bør de unge nok fokusere på at erhverve sig kompetencer og netværk i løbet af studietiden, i stedet for at stirre sig blind på karaktererne, siger Jens Sibbersen og peger blandt andet på studenterjob, studierelevante projekter i samarbejde med virksomheder og praktik som gode måder at opnå det på.
Samtidig viser analysen, at cirka halvdelen af de nyansatte kandidater søgte job, mens de studerede.
- Det viser, at der er et perspektiv i at få dimmitendledigheden ned, hvis man får folk tidligere i gang. Vi udbyder allerede en række kurser før studieafslutning, der hjælper med det. Vores afsæt er at få folk så tidligt i gang med jobsøgning som muligt, siger Jens Sibbersen.
Lederne: De unge undervurdere personligheden
Studierelevante job har en enorm betydning, når en chef skal vælge mellem flere nyuddannede kandidater til en stilling, pointerer Ledernes Hovedorganisation.
- Når man ansætter nye mennesker, går man som udgangspunkt efter den bedste kandidat til jobbet. Det kan både handle om erfaring og uddannelse, men især når det gælder tidligere job, kan der være enorm forskel, og det kan hurtigt blive udslagsgivende, siger ledelsesrådgiver Flemming Andersen.
Han studser over, at blot syv procent af de nyuddannede i undersøgelsen mener, at deres personlighed var afgørende for, at de fik deres første job.
- De nyuddannede har ofte tilbragt fem år i de her akademiske miljø, og der kan man nemt stirre sig blind på karakterer og et prangende CV. Når vi snakker med vores medlemmer, er de personlige kompetencer enormt vigtige, siger Flemming Andersen.
Hvis flere kandidater har samme uddannelse og lignende studiejob, så skal der jo stadig vælges en, siger han:
- I de tilfælde bliver det ofte personligheden, der er udslagsgivende, og så er det langt mindre vigtigt, om der står 9,9 eller 9,2 på eksamensbevis.