Fra Dansk Erhverv til Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er man enige om, at efteruddannelse skal være med til at fremtidssikre Danmark.
Men mange danske virksomheder bruger ikke voksen- og efteruddannelse til at løfte deres medarbejdere fagligt. Det peger en undersøgelse på. Den er udarbejdet af Epinion for FH.
Det er ikke kun medarbejderne, der mener, det er arbejdsgiverne, der er for dårlige til at sætte efteruddannelse i system. Det mener en del arbejdsgivere også selv.
Epinion har interviewet 30 ledere og uddannelsesansvarlige i offentlige og private virksomheder rundt omkring i Danmark.
De fleste af lederne i undersøgelsen mener, at flere medarbejdere vil komme på efteruddannelse, hvis virksomhederne behandlede det mere som ferieplanlægning. Altså hvis det at planlægge efteruddannelse var lige så naturligt som at planlægge ferie.
Underdirektør i Dansk Erhverv Stine Pilgaard Jespersen vil ikke kommentere på selve undersøgelsen. Men hun er ikke enig i, at efteruddannelse skal behandles mere som ferieplanlægning.
- Der er mange små og mellemstore virksomheder, der ikke har en HR-afdeling, der kan bruge tid og kræfter til at sætte efteruddannelse i system og planlægge det ned i detaljen. Derfor tror jeg ikke nødvendigvis, at formaliseret og forpligtende efteruddannelses-forløb er vejen frem for små og mellemstore virksomheder, siger Stine Pilgaard Jespersen.
Spørgsmål om kultur
Stine Pilgaard Jespersen peger også på, at der kan være en lang række udfordringer i kulturen for den enkelte medarbejder, specielt hos ufaglærte.
- Det kan for eksempel være udfordringer med motivation hos den enkelte medarbejder – særligt blandt ufaglærte, der tidligere i livet kan have oplevet nederlag i skolesystemet og derfor ikke har lyst til at komme tilbage på skolebænken, siger hun.
Næstformand i FH-fagbevægelsen, Nanna Højlund, mener, at det er en ledelsesopgave at sørge for medarbejdernes efteruddannelse.
- Når medarbejderne har kultur for - og mod på efter- og videreuddannelse, så er det fordi, ledelsen har det – og omvendt. Så nu ligger værktøjet bare og venter på at blive taget i brug, og det er jo især en ledelsesopgave at sikre, at det sker, siger Nanna Højlund.
Værksteder vil nu have folk på kursus
Den landsdækkende værksteds-kæde Carglass udskifter og fikser danskernes bilruder. Og selv om der ofte er travlt, er der også lavsæson inden for denne branche, hvor der kan blive tid til efteruddannelse.
Efteruddannelsen bliver taget lige så alvorligt som ferieplanlægningen. På værkstederne kan man nemlig se, at det giver værdi for medarbejdere såvel som virksomheden.
Laust Erikstrup Pedersen er tillidsmand hos Carglass, og han har været med til at kæmpe for denne nye mulighed.
- Vi har sat os et uskrevet, forsigtigt mål. Vi vil gerne have halvdelen afsted. Det er cirka en 60 -75 mand, der kan komme afsted om året, hvis de ønsker det, siger Laust Erikstrup Pedersen.
Efteruddannelse er dog ikke noget, som medarbejderne har været vant til hos Carglass. Det er først fra forrige år af, at det blev muligt at bygge videre på sine kompetencer.
- Målet er blevet italesat – vi vil have flere afsted! Det er frit valg. Firmaet lægger op til det og tager det sociale ansvar, siger Laust Erikstrup Pedersen.