Grøntsager, æg, mejeriprodukter og frugt. Det er de fødevarer, hvor danskerne oftest kigger efter det røde økomærke, når de handler.
Det viser en befolkningsundersøgelse som Norstat har gennemført for Landbrug & Fødevarer. Her svarer 35 procent, at de ofte eller altid køber økologi, mens 34 procent svarer, at de nogle gange køber økologi.
At der stadigvæk er gang i salget af økologiske fødevarer viser også nyere tal fra Coop. Her er meldingen, at salget af økologiske varer samlet set er faldet minimalt, mens økologiske mejerivarer vinder frem i foodservice-sektoren.
Det glæder Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.
- Selv om der er høj inflation og mange forbrugere er økonomisk pressede, så er der fortsat høj loyalitet mod de økologiske varer. Det viser, at har man først truffet et valg om at købe økologisk, så slipper man det ikke bare lige. Mange skærer hellere ned på luksusforbruget og nydelsesmidler, før man skærer ned på de økologiske basisvarer, siger hun i en pressemeddelelse fra organisationen.
Mindre kød
Undersøgelsen viser dog, at der er nedgang i salget af de lidt dyrere økologiske kødudskæringer, hvor forbrugere køber lidt mindre stykker - og lidt sjældnere end de gjorde før den høje inflation.
- Jeg håber og tror på, at når hverdagen og inflationen bliver lidt mere normal igen, så vil mange forbrugere igen vende tilbage og købe lige så meget økologisk kød, som de gjorde før krisen indtraf, siger Kirsten Lund Jensen.
Men ifølge undersøgelsen er det ikke kun prisen der spiller en rolle, hvis danskerne skulle købe mere økologi, end de gør i forvejen. Også faktorer som større variation i sortimentet, bedre tilgængelighed og flere lokalproducerede varer er afgørende.
- Der sker hele tiden en udvikling i både sortiment og lokal produktion, da mange landmænd og deres virksomheder er meget innovative. Derudover har forbrugerne mulighed for at købe bl.a. økologiske grøntsager og æg på fødevaremarkeder samt hos de landmænd, der har stalddørssalg. Sidstnævnte er samtidig en god mulighed for at møde den lokale øko-landmand, siger Kirsten Lund Jensen.
I undersøgelsen svarer de forbrugere, der ofte køber økologi, at de gerne ville putte flere økologiske varer i indkøbskurven, hvis der kom et større udbud.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.