Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 15. marts 2016
Sms'er, Facebook-beskeder, e-mails og Snapchats. Invasionen af smartphones har givet danskerne helt nye muligheder for at kommunikere med hinanden - faktisk så mange, at hver tiende allerede har droppet de 'gammeldags' telefonopkald. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Billig adgang til mobildata giver os mindre lyst til at snakke.
- Der er ingen tvivl om, at vores medie- og mobilvaner er under hastig forandring. I dag siger 11 pct. af danskerne, at der er uger, hvor de slet ikke foretager almindelige opkald fra deres mobiltelefon. For de 18- til 29-årige er tallet 16 pct. Her er det altså næsten hver sjette, der fravælger de traditionelle telefonsamtaler, siger medieekspert i Deloitte Frederik Behnk.
I stedet bruges mobiltelefonen til mange andre gøremål.
- 22 pct. af os ser TV på mobilen mindst en gang om ugen, 28 pct. kigger efter produkter på nettet, mens hele 33 pct. bruger mobilen til at streame musik eller høre radio flere gange om ugen. 16 pct. gør det faktisk hver eneste dag, siger Frederik Behnk.
Ifølge Frederik Behnk er der to tendenser, der trækker i hver sin retning, for mens færre og færre bruger mobilen til at tale, taler vi mere og mere i telefon.
- Det, der sker, er en polarisering af forbrugerne. Nogle taler mere og mere, mens andre helt undgår det. Derfor kan man godt se en stigning i det samlede antal opkaldsminutter, samtidig med at flere og flere vælger telefonsamtalerne fra.
Også globalt går tendensen imod en større brug af mobildata, mener Frederik Behnk:
- I nogle lande har op mod 26 pct. af forbrugerne primært deres mobiltelefon for at få adgang til mobildata. Det er en fordobling på bare tre år. Samtidig ser vi en tydelig stigning i alternative kommunikationsformer som fx videokald, billeddeling og forskellige chatfunktioner.
Kun 40 pct. af danskerne foretager telefonopkald fra deres mobil hver eneste dag. Til sammenligning sender 54 pct. dagligt sms'er.
Fakta:
Andelen af danskerne, der mindst en gang om ugen bruger deres mobil til at gøre følgende:
- Foretage almindelige opkald: 86 pct.
- Sende sms'er: 85 pct.
- Høre musik eller radio: 39 pct.
- Kigge på shopping-websites eller -apps: 38 pct.
- Se TV eller streame videoer: 30 pct.
- Købe produkter online: 8 pct.
Andelen af danskerne, der HVER DAG bruger deres mobil til at gøre følgende:
- Sende sms'er: 54 pct.
- Foretage almindelige opkald: 40 pct.
- Høre musik eller radio: 16 pct.
- Kigge på shopping-websites eller -apps: 13 pct.
- Se TV eller streame videoer: 12 pct.
- Købe produkter online: 0 pct.
Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
De internationale tal er baseret på Deloittes globale undersøgelse TMT Predictions 2016, der hvert år oplister de vigtigste trends inden for teknologi, medier og telekommunikation. Rapporten kan hentes her:
http://www2.deloitte.com/global/en/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/tmt-predictions.html
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.