Hvornår bliver det mig, der får fyresedlen? Det spørgsmål stiller flere og flere danskere nu sig selv. Ifølge kommunikationsbureauet Radius Kommunikation skyldes den stigende frygt for fyringer, at medierne fokuserer på afskedigelser og kriser hos virksomhederne. Næsten hver femte dansker er bange for at miste sit job.
"Krisehistorier og overskrifter om nye krak og konkurser fylder rigtig meget i medierne. Med god grund for den økonomiske krise er en realitet, og der er sandsynligvis lang vej endnu, før vi kan se et lys for enden af tunnelen," siger administrerende direktør Nicolaj Taudorf Andersen, Radius Kommunikation.
Faldende omsætning på arbejdspladsen og mediernes store fokus på afskedigelser er de to primære årsager til, at næsten hver femte dansker frygter for jobbet.
Nicolaj Taudorf Andersen og erhvervspsykolog Mette Limborg peger på, at det stiller store krav til ledelserne i de danske virksomheder, som skal sørge for at melde klart ud, hvordan virksomheden klarer sig igennem krisen.
"Nervøse medarbejdere er meget følsomme over for de signaler, der sendes fra virksomhedsledelsen. Som ledelse skal man derfor i den grad være sig bevidst om, hvilke signaler man sender, og vise forståelse for medarbejdernes behov for at vide mest muligt om virksomhedens situation. Og der er ingen grund til at lægge et lag skåneglasur over realiteterne. Som medarbejdere kan vi godt tåle at høre sandheden," siger Mette Limborg.
Nicolaj Taudorf Andersen fortæller, at det kan skade bundlinjen i virksomheden, hvis usikkerheden tager over, da det kan resultere i dalende effektivitet.