Hver fjerde bankrådgiver har svaret, at de har oplevet at stå i en interessekonflikt mellem banken og kunden. Nogle af dem har endda rådgivet til fordel for banken og ikke kunden. Det skriver Politiken.
Det er finansrådet, bankernes brancheorganisation, der står for undersøgelsen. Her har 23 procent af 2.084 adspurgte 'oplevet et misforhold mellem de ydelser og produkter, som virksomheden gerne ser, at man sælger og de ydelser og produkter, som reelt stiller kunden bedst'.
Kan man stole på sin rådgiver?
Undersøgelsen viser desuden at medarbejderne er under hårdt pres for at få slagstallene i vejret. 4 ud af 5 adspurgte havde personlige mål for deres egen præstation.
"Det er en stærkt bekymrende udvikling. Jeg ved ikke, hvad det er, der gør, at ledelserne rundt omkring har det her enorme behov for kontrol, for at se, hvad der ryger ud af forskellige produkter og måle på det.", siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet.
Han understreger, at langt de fleste rådgivere stadig er til at stole på:
"At over 95 procent, uanset hvilken situation man er i, faktisk tager kundens parti er et imponerende højt tal" siger han og fortsætter:
"Set i det lys må jeg sige, at det er rigtig godt gået, men det er ikke godt nok, for det tal skal være nul"
Kilde: Politikken.dk