Morten er en helt almindelig dreng fra 6.klasse på Hylleholt Skole i Fakse Ladeplads på Sydsjælland. Bortset fra, at han begynder at græde, hver gang han skal sige noget i klassen. Så genert bliver han.
Blandt pigerne i 6.klasse er der også problemer. De kæmper om pladsen som dronning og om pladsen ved dronningens side som bedsteveninde. Nerverne og følelserne sidder uden på tøjet.
I det hele taget er 6.klasse præget af stor utryghed, da Camilla Hoffmann overtager den. Men i løbet af det halve år, TV 2 har fulgt Camilla Hoffmann, ender Morten med at stå foran hele klassen og læse et digt op, han selv har skrevet ? uden en eneste tåre. Og pigerne får talt sig igennem intrigerne, så de faktisk ender med at være gode venner alle sammen.
»Børn kan ikke lære, hvis de sidder og frygter for frikvarteret,« siger 36-årige Camilla Hoffmann. Hun forstår, at når ens bedste veninde siger, at hun aldrig vil tale med én igen, så bryder verden sammen, og så hjælper det ikke at sige, at det vil hun sikkert gerne igen i morgen .
Camilla Hoffmanns filosofi er, at læring kræver tryghed og selvtillid. Og det skaber hun ved at tage børnenes trivsel lige så alvorligt som det faglige:
»Hvis man skal lære noget, kræver det, at man tør spørge,« siger Camilla Hoffmann. Og det tør børnene, når håndteringen af deres svage sider altid ledsages af en kompliment til det, der virker.
»Når børn begynder i 1.klasse er de enormt glade og nysgerrige. Men når de går ud af 9.klasse, er glæden og nysgerrigheden væk. Min ambition er at fastholde den glæde og nysgerrighed, de har i 1.klasse,« siger Camilla Hoffmann. En ambition, hun har på alle børnenes vegne ? stærke som svage.
»Jeg taber ikke børn. I stedet for at sige åh nej, nu skal vi have ham Peter, som har lavet ballade på fire andre skoler , kan man spørge, hvad vi kan gøre for Peter, så det bliver spændende for ham. Det er ikke kun et spørgsmål om ressourcer, men også om at tænke positivt ? at se Peter som en mulighed for udvikling.«
Camilla Hoffmann læste engang et interview med 20 mønsterbrydere, og fælles for dem alle var, at de på et eller andet tidspunkt havde mødt en person, som troede på dem, og denne person blev begyndelsen på et nyt mønster.
»Jeg vil gerne være den person,« siger Camilla Hoffmann. Men hun har også måttet sande, at hun ikke kan redde hele verden.
»Jeg havde en elev, som jeg virkelig følte, at jeg gjorde en forskel for, og hun slog mig ned i 9.klasse. Men selvom jeg ikke kan redde hele verden, så kan jeg give dem nogle succesoplevelser og ressourcer og håbe, at de husker, at der er en anden vej.«
Alligevel mener Camilla Hoffmann ikke, at hun er noget specielt:
»Programmet kunne lige så godt handle om en af mine kolleger. Folkeskolelærere er bare dårlige til at blære sig med deres succeser.«
Min bedste lærer har premiere i aften kl. 20 på TV 2.