Herhjemme har den danske minimalistiske møbelstil i årtier været et kendetegn for adskillige store designere i branchen. I de seneste år har væksten dog været langt mere eksplosiv end tidligere for de moderne og funktionelle møbler. Specielt de enkle og stilfulde danske møbeldesigns vækker stor interesse – også når man ser på designvirksomhedernes medvind i udlandet.
Et fokus på dansk design er blevet til global succes
Møbel- og interiørvirksomhed Hay er i dag blandt de største aktører på markedet for moderne dansk mø-beldesign, og det er tydeligt at forstå hvorfor. Den moderne stil står i klar kontrast til de velkendte klassiske møbler, og det har været en betydelig faktor i forbindelse med de smarte møblers indtog i danskernes hjem. Konstant varierende farver og udformninger bevirker desuden, at de mange forskellige møbler kan tilpasses et stort spektrum af private hjem såvel som virksomheder. Det har sat sine tydelige spor på eksportsalget, hvor Hays multikulturelle og internationale udtryk især har været medvirkende til at understrege virksomhedens store potentiale. På trods af de internationale ambitioner er der dog endnu ikke tegn på et mættet dansk marked – tværtimod.
Danske forhandlere med en særlig indsigt
Meget tyder på, at den stigende trend inden for dansk møbeldesign ligeledes smitter af på forhandlerne, som i langt mere udpræget omfang ønsker at matche markedets tendenser gennem større viden og et målrettet fokus. Eksempelvis fører bolig- og livsstilshuset X-Akt et bredt udvalg af både danske og internationale møbeldesigns, hvor den stilbevidste og moderne forbruger kan få opfyldt alle sine drømme om kvalitet i absolut verdensklasse. Møblernes enkelthed og gennemtænkte koncept bliver i særlig grad afspejlet i webshoppens opbygning. Her bliver man forkælet med blot én enkelt hverdags leveringstid og produkter, der altid er på lager. Den forkortede leveringstid er en essentiel bestanddel af X-Akt, så man som kunde lynhurtigt kan gøre brug af de lækre nyindkøbte møbler, hvilket giver stor tryghed og en balance i eksklusiviteten mellem produkt og forhandler.
En ny og en ældre generation af designelskere
Den nye og moderne vej for dansk møbeldesign er ikke blot belagt med flimrende former og flygtige farver, men derimod også den vante simplicitet med gråtonede nuancer. Tilsammen udgør det grobunden for noget nær et paradigmeskift i møbelkulturen. De veludførte og gennemtænkte produkter henvender sig til et bredt udsnit af befolkningen, hvorfor både den unge og ældre generation ynder at pryde hjemmet med det moderne danske design på forkant med tendenserne.
Ovenstående indhold er sponsoreret