Ritzau
Opdateret kl. 10:18
Når der er gang i byggeriet, vokser efterspørgslen på isoleringsmateriale. Det kan mærkes hos danske Rockwool, der onsdag har præsenteret regnskab for første halvår 2017.
Voksende salg og udsigt til forbedrede markedsforhold får stenuldsproducenten til at opjustere forventningerne til salget for resten af 2017.
Omsætningen ventes at vokse 5-7 procent i lokale valutaer mod tidligere ventet 2-4 procent. Det oplyser Rockwool i regnskabet.
Rockwool har også sat priserne i vejret, og det begynder at vise sig i regnskabsbøgerne, siger topchef Jens Birgersson i regnskabet.
- Som forventet begynder vores prisstigninger at vise sig. Prissætning vil fortsat være et vigtigt fokus, og vi ser positiv markedsudvikling i anden halvdel af året, herunder en stigende interesse for brandsikre stenuldsprodukter.
I første halvår omsatte Rockwool for 1,1 milliarder euro mod 1,0 milliard euro i samme periode 2016. Resultat før skat landede på 106 millioner euro mod 100 millioner euro i samme periode 2016.
I årets første seks måneder steg salget 3,2 procent i Vesteuropa, hvor Rockwool har sit største marked. Væksten var især drevet af salg i Frankrig, Storbritannien og Sverige.
Salget i Østeuropa steg 11,2 procent, mens salget i resten af verden steg 5,2 procent.
Sydbanks aktieanalytiker Mikkel Emil Jensen er ifølge Ritzau Finans positivt overrasket over fremgangen, som er større end ventet.
Salget i Rockwool voksede 4,2 procent i andet kvartal, der ellers var præget af færre arbejdsdage som følge af påskens placering midt i april i år.
- Når vi lægger det sammen med væksten på 6 procent i første kvartal, så vidner det om forbedrede forhold i byggekonjunkturerne i stort set alle markeder, som Rockwool er på. Det har været med til at levere opjusteringen, siger Mikkel Emil Jensen.
/ritzau/