Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Københavns Kommunes Koncernservice i overborgmester Frank Jensens forvaltning har fyret 16 medarbejdere, fordi de ikke bestod en 'test' efter et fem dages kursus, som kommunen havde bedt konsulentfirmaet Deloitte om at lave. 22 medarbejdere deltog i kurset. Af dem er 16 dumpet, fire er bestået og to har været syge, så de har ikke gennemgået testen. 80 procent af de, der deltog i testen, blev altså afskediget.
Formanden for HK Kommunal Hovedstaden Winnie Axelsen kalder fremgangsmåden for både lusket og ulovlig. Fagforeningen har protesteret over fyringerne og vil nu gå videre med sagen.
- Det er ikke i orden at lade en mere eller mindre hjemmestrikket 'test' være fyringsgrund. Det er en utrolig uprofessionel ledelseshåndtering. Man har ikke sat kompetenceafklaring og udviklingsforløb på dagsordenen. Og man har ikke udarbejdet skriftlige kompetenceudviklingsplaner for den enkelte medarbejder, som kommunen ellers har pligt til. Det er ansvarsforflygtigelse og ude af trit med moderne professionel tillidsbaseret ledelse, konkluderer Winnie Axelsen.
Forløbet har ifølge formanden været præget af uigennemsigtighed.
- Processen har efter alt at dømme alene haft det sigte, at kommunen har villet af med en række medarbejdere. Hvis Københavns Kommunes ageren kommer til at danne skole for ledelsesstilen på offentlige arbejdspladser, skal vi i fagbevægelsen godt nok til at kridte skoene for alvor, siger Winnie Axelsen.
Sagen drejer sig om nøje udvalgte HK'ere, der af kommunen er blevet sendt på 'kursus' formelt med henblik på at kunne agere i et nyt økonomisystem, der bliver indført i København i løbet af 2017. Medarbejderne er udvalgt af deres koordinatorer, der af ledelsen i kommunen er blevet bedt om at finde dem, der 'kunne trænge til noget efteruddannelse'.
Mange af medlemmerne har været ansat i rigtig mange år - flere i mere end 30 år - forskellige steder Københavns Kommune uden anmærkninger eller kritik af deres kompetencer. Medarbejderne er i 2013 og 2014 blevet de overflyttet til Koncernservice fra deres tidligere arbejdspladser på forskellige institutioner.
- Det er simpelthen så langt ude, at man bruger den slags luskede metoder for at komme af med medarbejdere, der uden anmærkninger har været ansat i kommunen i mange år. Hvis det bliver gængs ledelsesstil, så bliver tillidsreform og alt det gode samarbejde, fagbevægelsen har haft med arbejdsgiverne i mange år, bombet mindst 60 år tilbage, fastslår Winnie Axelsen, der stiller spørgsmålstegn ved, om topledelsen i det hele taget er deres opgave voksen.
- Topledelsen har også sat de kolleger, der skulle udpege de pågældende, i en helt urimelig situation. Der er reelt tale om et afviklingsforløb. Hensigten har aldrig været at kompetenceudvikle de, der måske have behov for det. Intentionen har været at skaffe sig af med nogle, som den nye ledelse pludselig gerne ville af med, trods mange års ansættelse, siger Winnie Axelsen.
HK Kommunal vil nu forhandle med kommunen om de konkrete sager, og hvis der ikke kommer noget ud af det, så vil fagforeningen gå videre med sagerne i det fagretslige system.
- Men jeg mener, det ville klæde overborgmester Frank Jensen at kalde fyringerne tilbage og erkende, at Koncernservice her er gået langt over stregen, siger Winnie Axelsen.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.