Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Hvis de HK'ere, som skal arbejde 24. december og 31. december, skal have et tillæg, skal der skæres i deres løn andre steder.
Det var kort sagt den melding, som Tivolis ledelse havde med til dagens forhandling med HK Service Hovedstaden.
- Tivolis vilje til forhandling er med andre ord ikke til stede. Når ledelsen alligevel indkalder HK til møde, er der tale om rent spin og bluf for at få pressen til at tro, at der er tale om reelle forhandlinger, siger afdelingsformand René Knudsen.
Tivoli har penge nok
Det går ellers rigtig godt for Tivoli. Millionoverskuddet stiger år for år. Der er råd til at give aktionærerne et pænt udbytte. Og der er råd til at give de to direktører en lønforhøjelse på i alt 2,2 millioner kroner.
- Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at Tivolis ledelse ikke kan finde de højst 33.000 kroner, som det vil koste at give medarbejderne et juletillæg, siger René Knudsen.
- Med den holdning minder Tivoli mest af alt om den stenrige og nærige forretningsmand Scrooge fra Dickens klassiker 'Et juleventyr'. Ligesom Scrooge tænker Tivoli åbenbart kun på at tjene penge og anser julen for at være noget pjat.
Stor opbakning fra Tivolis gæster
HK Service Hovedstadens julenissebande fortsætter med at sprede julehygge og samle klejner ind til de ansatte foran Tivolis hovedindgang. Næste gang er i dag fredag den 28. november fra kl. 16.
- Opbakningen fra Tivolis gæster er overvældende. I lørdags blev vores materialer revet væk. I løbet af kun tre kvarter var vi løbet tør for både klejner og julehjerter med teksten #klejnertiljul. Havens gæster er vilde med at få dem på deres frakker, inden de går ind i Tivoli. De fleste bliver forargede over, at romantiske Tivoli er så smålig, fortæller René Knudsen.
Swipp et par klejner
For at gøre det nemt for alle danskere at hjælpe de ansatte i Tivoli med at komme i julestemning, er HK Service Hovestaden nu også i fuld gang med indsamlingen 'Swipp et par klejner til de ansatte i Tivoli'.
- Vi er sikre på, at det ikke kun er Tivolis gæster, der gerne vil vise deres sympati med de underbetalte HK'ere. Så nu kan alle andre også nemt og hurtigt swippe et par kroner til 30 990 990 og på den måde være med til give de berørte en julegave, forklarer afdelingsformanden.
Fakta
I 2013 havde Tivoli 982.000 gæster alene i julesæsonen
Resultat før skat var et overskud på 42,6 millioner kroner mod 41,7 millioner kroner 2012.
HK's overenskomst med Tivoli stammer fra dengang, hvor haven kun havde åbent om sommeren. Siden er sæsonen blevet udvidet til også at omfatte halloween og jul, og i år omfatter juleåbningen for første gang også både juleaften og nytårsaften.
Eventuelt overskud fra HK's juleindsamling går til julehjælp hos Børnenes Kontor.
Swipp et par klejner til de ansatte i Tivoli på mobil 30 990 990
Yderligere oplysninger:
afdelingsformand René Knudsen, 60 20 25 24, eller faglig sekretær Peter Moesgaard, 30 99 09 90
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.