Alenlang kø til kassen eller tilbudsvarer, der er udsolgt.
Mange butiksansatte føler sig truet af utilfredse kunder. Det oplever man i HK Handel, der organiserer de ansatte.
"Vi hører jævnligt om ubehagelige kunder. Det behøver ikke at være vold. Det kan være trusler. Jeg hørte for nylig om en ansat, der blev truet af en kunde, som sagde: 'Jeg ved, hvor dine børn går i skole.' Det er mindst lige så ubehageligt som at få tæsk" siger formand for HK Handel, Jørgen Hoppe, til Newspaq.
I går blev to ansatte i en Netto-butik på Nørrebro banket af fire kunder, der var utilfredse med, at kasseapparatet var brudt sammen, og de derfor måtte skifte kø.
Ifølge Jørgen Hoppe kan selv små problemer antænde de handlende.
"Kunderne har en meget kortere lunde, end de har haft tidligere. Der er ikke noget nyt i, at kunder går amok. Men det er sjældent, at det betyder, at de får tæsk og må på hospitalet," siger han.
Netto i Blågårdsgade tager nu konsekvensen af gårsdagens overfald og sætte en fuldtidsvagt til at mandsopdække de ansatte.
Og det er ikke et særsyn, siger Jørgen Hoppe.
"I nogle butikker står der allerede ISS-vagter, i andre butikker er der overvågning. Og nogle guld og sølvbutikker er låst, så man som kunde skal låses ind," siger Jørgen Hoppe.
Fra HK opfordrer man butikkerne i at arbejde med konflikthåndtering.
"Man bør have en politik om, hvordan man tackler ubehagelige kunder og undgår, at en vanskelig situation udvikler sig voldeligt," siger han.
En tidligere undersøgelse fra HK Handel viser, at 45 procent af 500 adspurgte butiksansatte oplever at føle sig truet på deres arbejdsplads.