Langt størstedelen af opkaldene til Spillemyndighedens hjælpelinje StopSpillet kommer fra mænd, og en stor del af spillerne havde deres spildebut, inden de var fyldt 25 år.
Hjælpelinjen har nu været i gang i et år, og ud af de i alt 722 opkald, som var flere end forventet, stod mænd for 87 procent af dem.
Det viser en pressemeddelelse fra Spillemyndigheden.
Når man ringer ind, bliver spilleren også spurgt om, hvor gamle de var, da de begyndte at spille. Her ligger langt de fleste i den unge aldersgruppe altså under 25 år.
Ud af 326 spillere har 274 af dem haft deres debut, før de fyldte 25 år. En stor del af dem er helt unge mænd under 18 år. Det kan der være flere forklaringer på.
- Mange har deres spildebut sammen med deres far. Det er en social ting at lave et væddemål med sin far nede i en kiosk, siger kontorchef i Spillemyndigheden Linda Lomborg.
- Vi ved også, at der er et socialt islæt, når de unge eksempelvis sidder sammen og ser en fodboldkamp. Så øger det spændingen, at de også har spillet på den, siger hun.
De fleste af opkaldene kommer fra spillerne selv, der enten erkender et spilproblem eller er i tvivl. Det overraskede Spillemyndigheden, at mange havde haft deres spildebut, før de fyldte 18 år.
- Det kunne godt ligne, at der skulle laves en forebyggende indsats, der henvender sig til forældrene i det uansvarlige og ulovlige i at spille, når man er under 18 år, siger Linda Lomborg.
Størstedelen af spillerne, der har ringet ind til den uvildige hjælpelinje, har problemer med onlinespil.
Det er ikke kun spillere, der har ringet ind. Ud af de 722 opkald stod pårørende for knap 40 procent af opkaldene.
Det var spiludbyderen Danske Spil, der før drev linjen. Der hed den Ludomanilinjen.
Fra januar 2018 skiftede den hænder til den statslige styrelse Spillemyndigheden efter en bred politisk aftale i sommeren 2018 om ansvarligt spil. Spillemyndigheden er en styrelse under Skatteministeriet.
/ritzau/