Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Boligmarkedet før finanskrisen var en rutsjebanetur, der kun kørte opad, og hastigt voksende friværdi blev konverteret til nye køkkener i et væk. Køkkenbutikkerne oplever nu en reminiscens af de glade dage med den bedste januar i ti år hos eksempelvis Invita. Omsætningen har hidtil i år været 50 procent større end samme periode sidste år.
- Vi fik en super start på året i hele landet. Januar er traditionelt den travleste måned for Invita, men dette års salg var ekstraordinært godt - det bedste siden 2007. Samtidig var der betydeligt flere besøgende til vores åbent hus-arrangement i årets første weekend. Næsten som i gamle dage mærker vi meget mere liv i butikkerne, og det er virkelig skønt at hjælpe og rådgive kunderne ansigt til ansigt, siger Tom Moesgaard Bro, markedschef i Invita.
De seneste salgstal viser, at Invita sælger flest køkkenløsninger i prislejet omkring 125.000 kroner, hvor det for blot få år siden var 100.000 kroner. Stigningen skyldes, at kunderne er mere villige til at investere i ekstraordinære detaljer, som for eksempel specialskabe, eksklusive bordplader og hvidevarer i topsegmentet.
Boligejere tør igen at investere
De gode takter i Invita hænger ifølge Helge J. Pedersen, cheføkonom i Nordea, fint sammen med den generelle økonomiske udvikling i Danmark.
- Salget af køkkener er en fin eksponent for dansk økonomi. Vi har en kraftig beskæftigelsesfremgang med 3000 nye jobs om måneden, boligmarkedet er i fremgang, og vigtigst er renten meget lav. Antallet af bolighandler er på vej op, og mange vil gerne have et nyt køkken i en ny bolig. Samtidig oplever boligejerne en større tryghed og tør igen at investere i hjemmet efter en årrække, hvor salget af køkkener har ligget stille. Og med den lave rente er det nemt at få finansieret ekstra luksus, som kommer til udtryk i de dyrere køkkenkøb, siger han.
Køkkenbutikker sætter alle sejl
Køkkenbutikkerne står klar til at byde kunderne indenfor i de kommende måneder, hvor for eksempel Invita har fokus på, at det skal være en kreativ oplevelse at vælge nyt køkken. Derfor har Invita udviklet et helt nyt kreativt værktøj - CreativeLab 3D Designer, som kan hjælpe i købsfasen.
- De seneste års intensiverede fokus på butiksoplevelsen har øget kundetilfredsheden og dermed salget. Det skal være nemt og sjovt at købe køkken i Invita. Vi er helt klar over, at det kan være overvældende at købe et nyt køkken, og at de fleste aldrig har prøvet det før. Derfor har vi lanceret inspirationsværktøjet CreativeLab, der gør det lettere at tage kunderne i hånden og guide dem igennem de mange beslutninger, siger Tom Moesgaard Bro.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.