Danmark skal have flere veje, ekstra broer, bedre skinnenet og mere moderne havne.
Sådan lyder nogle af de forslag, som regeringens Infrastrukturkommissionen netop har fremlagt.
Her er de seks hovedpunkter.
- Ringforbindelserne skal sluttes i hovedstadsområdet på både vej og bane. Også motorvejene ved Køge Bugt og Helsingørmotorvejen skal forbedres - eventuelt med en Ring-5-vej fra Køge til Helsingør, der vil kunne lede trafikken uden om hovedstaden. Der indsættes ekstraspor til S-togene til Hillerød.
- Der skal udarbejdes en samlet plan for udviklingen af infrastrukturen i byregion Østjylland. Kommissionen forventer, at Trekantsområdet og Århus vokser sammen til et stort, dynamisk byområde. Der åbnes for muligheden for at anlægge en bro fra Bogense til Juelsminde. Kommissionen anbefaler ikke, at man bygger en bro over Kattegat.
- Der skal sikres en effektiv opkobling af de enkelte landsdele til de overordnede transportkorridorer
og knudepunkter. Det betyder blandt andet modernisering af jernbanen mellem Ringsted og København og også mellem København og Århus. Det betyder også, at færger og fly fremover skal benyttes, når danskerne skal transportere sig fra landsdel til landsdel.
- Danmarks porte mod udlandet skal indgå som en central del af et effektivt transportnetværk. Det vil sige, at vejene til havnene - fx Kalundborg Havn - skal forbedres.
- Intelligente teknologiske løsninger skal sikre optimal udnyttelse af infrastrukturen. Det betyder blandt andet flere elektroniske skilte, der kan angive forskellige hastighedsbegrænsninger.
- Indsatsen for at begrænse transportens miljø, natur og klimapåvirkning skal intensiveres. Det betyder, at der skal flere penge til udviklingen af miljørigtige køretøjer, ligesom transportnettet skal være bedre gearet til, at man kan skifte fra bil til bus eller tog.
Læs hele rapporten her.