Britiske Vishwash Kumar Ramesh, 40, snød døden, da han var den eneste passager, som overlevede gårsdagens frygtelige flystyrt, da en af Air Indias store Boeing Dreamlinere forulykkede kort efter take-off i byen Ahmedabad i det vestlige Indien.
Vishwash var sammen med sin bror på flyet, men denne blev også dræbt sammen med resten af passagererne heriblandt flere børn. Vishwash var ikke mere kvæstet, end han selv kunne gå fra flammerne og flyet. Han blev indlagt med ikke livstruende kvæstelser på det lokale hospital.
Vishwash har fortalt til myndighederne, at han ikke aner, hvordan han slap ud i live.
- Jeg rejste mig op, og der var lig og flydele overalt - jeg løb ud af den åbne nødudgang, og flyet eksploderede bag mig. Nogen tog fat i mig og fik mig ind i en ambulance, udtalte han i går. Han er også et vigtigt øjenvidne til, hvad der skete.
Plads 11A var mirakel-pladsen i flyet.
Vishwash Kumar Ramesh har fortalt, at han mærkede, hvordan flyet ikke fik fart nok, og pludselig lød der et kæmpe brag.
Vishwash, som har boet i London de seneste 20 år, sad ved vinduespladsen lige ved nødudgangen. En mirakel-plads så at sige den dag.
Ajaykumar Ramesh (tv.) døde i flystyrtet, mens hans bror Viswash Kumar Ramesh overlevede. Foto: X/Twitter
Flyet var på vej til Gatwick i London, men kom aldrig længere op end godt 600 fod. Ifølge optagelser fra de erfarne piloters samtaler og Mayday-meldinger og data fra en af de sorte bokse, så kunne det ellers så avancerede fly ikke få power nok, og langsomt tabte det højde, indtil det eksploderede med dets 125.000 liter brændstof i tankene i en ildkugle på landjorden og dræbte alle om bord – på nær én. Flere – blandt andet fem medicinstuderende i en bygning flyet ramte – mistede også livet.
Det dødsdømte Air India-fly kom aldrig længere op end 620 fod. Foto: X/Twitter
Det avancerede 787 Dreamliner-fly har aldrig haft et fatalt styrt før. Det var ikke dårligt vejr eller dårlig sigtbarhed. En almindelig og solrig dag med et avanceret og meget anvendt passagerfly, som bare ikke kan få power nok til at lette, stiller mange spørgsmål, og den næste tid med undersøgelser fra forskellige myndigheder som FAA og Boeing selv bliver fulgt nøje.
Haleroret og den bygning, hvor Dreamlineren og 241 mennesker fandt deres død. Foto: Central Industrial Security Force Via X/Reuters/Ritzau Scanpix
Tata Group, som er en multi-international sværvægter, ejer Air India. De udtalte i går, at de vil kompensere familierne med $116.000 dollar for hvert liv, der blev tabt ved ulykken og dække alle kommende hospitalsudgifter for pårørende og de sårede på landjorden.