En stor undersøgelse, som YouGov har foretaget ved at spørge et repræsentativt udvalg af danskere om deres tandpastavaner, giver en næsten samlet gul førertrøje til Zendium og Colgate.
Undersøgelserne viser også, at de unge går mindre op i mærket og er mere positive over for supermarkedernes egne tandpastamærker end den øvrige befolkning. Der er også forskel på, hvad kvinder og mænd kommer ned i indkøbskurven.
Colgate og Zendium er de to tandpastamærker, som flest af danskerne kender. Henholdsvis 91% og 88% har hørt om disse mærker. Samtidig overvejer næsten halvdelen at købe enten Colgate (46%) eller Zendium (44%) næste gang, de skal købe tandpasta.
Målt på overordnet indtryk vinder Zendium (59%) knebent over Colgate (55%), og danske kvinder har en klar favorit, nemlig Zendium som 64% af kvinderne har et positivt indtryk af mod 54% af mændene. De danske mænd har til gengæld et lige så godt indtryk af Colgate som af Zendium (54%).