Ifølge det store online-medie PsychicWorld.com, som har lavet en større undersøgelse på, hvad vi mennesker (i Europa) er mest bange for, så er det ikke lige den fobi, man tror.
Undersøgelsen er lavet via store dataudtræk fra Google på, hvilke fobier, folk har søgt mest på det seneste år.
Og her er den mest udbredte søgning og fobi: Trypofobi eller trypophobia, som er i sin grundform en angstlidelse med stærk frygt for særlige geometriske formationer, oftest ansamlinger af mindre huller. Lidelsen betegnes derfor også sommetider som hulfobi. Det er ikke officielt anerkendt som en psykisk lidelse, men kan diagnosticeres som en bestemt fobi, hvis der opstår overdreven frygt og nød.
Trypofobi havde over 273.150 søgninger i snit hver måned.
Nummer to på listen, som ligger i antal søgninger langt fra førnævnte med 121.800 søgninger i snit Agorafobi. Agorafobi betyder ifølge Netdoktor: angst for åbne pladser (torvepladser). Men det centrale er en angst for at få et panikanfald enten blandt andre mennesker (fordi den angste synes, det ville være forfærdelig pinligt), eller fordi man er bange for at få et anfald, hvor ingen kan komme til hjælp. Nogle gange er en person med agorafobi ikke selv klar over, hvorfor det at være sammen med mange mennesker vækker ubehag.
Nummer tre er acrofobi, som er frygt for højder. 30.290 søgninger fik den.
Først som nummer fire på listen kommer klaustrofobi, som er frygt for små rum og nummer fem er araknofobi, som er frygten for edderkopper.
Det er ikke et videnskabeligt studie, for man kan ikke umiddelbart antage, at fordi folk har søgt meget på en fobi, så er det også fordi de lider af den. Og omvendt fordi folk ikke søger så meget på eksempelvis klaustrofobi, så kan man jo sagtens lide af det.
Her er listen fra PsychicWorld.com:
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.