De bestiller lagkager, burgere og spørger, hvordan mørbraden skal tilberedes. De tjekker, om der er urin på toiletbrættet, og om personalet er smilende og velsoigneret.
Eksperter i den danske detailhandel melder om et boom i antallet af mystery shoppers, der udgiver sig for at være kunder, men i virkeligheden er spioner, der på vegne af direktørerne foretager prøvekøb og inspektioner i butikker.
Spørg slagteren
I Føtex og Bilka bliver de kaldt 'hemmelige husmødre'. De findes i tusindvis, men kun få ved, hvem de er, for de gør ikke meget væsen af sig.
"De hemmelige husmødre kan bedre end os selv bedømme os med kundens øjne ved at eksempelvis at spørge slagteren, hvordan kødet tilberedes eller tjekke, om hun kan bytte en vare uden bon," forklarer Føtex' direktør Carsten Hansen.
Alene analysebureauet Servicemind har i Danmark 4.000 mystery shoppers ansat til at kontrollere, om de intetanende medarbejdere opfører sig ordentligt, og om de følger instrukserne om at forsøge at sælge flere produkter og dyrere varer - uden at ventetiden bliver for lang.
Udover Bilka og Føtex bruger Magasin, Kvickly, McDonald's, Superbrugsen, 7-Eleven, Statoil og Shell også mystery shoppers. Samtlige af Skoringens 90 butikker får tre hemmelige besøg hver måned.
"De er Guds gave"
"De fleste butikskæder bruger mystery shoppers, for de er som Guds gave til de butiksansatte og deres chefer, som får en enestående mulighed for at se et spejlbillede, der venligt og ærligt afslører, hvordan kunderne bliver betjent," siger Brian Rosenberg, administrerende direktør i Servicemind.
Erik Sloth, ph.d.-studerende i forbrugerindsigt på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet bekræfter tendensen og forklarer den med, at direktørerne mangler indsigt i, hvad der sker i butikkerne.
Afstand fra direktion til butik
"Mystery shopping bliver oftere brugt, fordi afstanden fra direktionsgangene og ud til medarbejderne på gulvet er blevet større," siger han.
Retail Institute Scandinavia (RIS), en konsulentvirksomhed, der bl.a. overvåger tendenser i detailhandlen, mener, at årsagen skal findes i krisen.
"Kampen om kundernes penge er intensiveret. Den udkæmpes i butikkerne, hvor et markant stigende antal mystery shoppers opererer for at efterprøve, om personalet magter at vejlede og skabe mersalg og opsalg," siger Michael Skou, detailhandelekspert og markedsdirektør i RIS.