Skal vi på toilettet, vil vi hellere have et automatisk toilet, der sørger for skyl og tørring end en hjemmehjælper. Vi vil også hellere i bad i en bademaskine end at få hjemmehjælperen til at svinge vaskekluden. Og skal vi have mad, vil vi hellere have en robotarm til at made os end kommunens hjælp.
Det er en undersøgelse, analyseinstituttet You-Gov har foretaget for Kommunernes Landsforenings blad Momentum, der viser, at vi i mange tilfælde hellere vil have hjælp af teknologien end et andet menneske.
En falliterklæring for de ansatte i hjemmeplejen, skulle man mene.
"Nej, sådan opfatter jeg det ikke. Jeg tror, vi alle gerne vil have en situation, hvor vi kan klare os selv og specielt gerne i de sammenhænge, hvor det indebærer, at vi skal ind på toilettet, eller vi skal ud på badeværelset, eller vi skal indtage mad," siger Dennis Kristensen, forbundsformand i FOA, der organiserer hjemmehjælperne.
Det er et markant flertal af de adspurgte, der foretrækker robotten frem for mennesket. 81 procent vælger det automatiske toilet frem for menneskelig hjælp, 69 procent foretrækker at blive vasket i en bademaskine, og 54 procent vil have en robotarm til at made os.
Det overrasker ikke Dennis Kristensen, der selv ville svare på samme måde, hvis han blev spurgt.
"Det er i virkeligheden et spørgsmål om, at teknologien efterhånden vil sætte os i stand til at bevare noget af den værdighed, det er at kunne klare sig selv på nogle områder," forklarer han.
Men det betyder ikke, at vi bare kan vinke farvel til hjemmehjælperne og lade teknologien overtage, mener han.
"Det kommer ikke til at betyde, at der ikke stadig vil være brug for den varme hånd, eller der ikke vil være brug for ansatte, som har de rigtige kompetencer. Det kommer bare til at betyde, at de kompetencer og den faglighed skal være endnu større," siger Dennis Kristensen.
Han påpeger i øvrigt, at udviklingen i tekniske hjælpemidler har en tendens til at være mest i vækst, når økonomien kradser, så det er for ham at se et spørgsmål om penge.