Århus Havn vokser og vokser. Hvert år stiger omsætningen med otte procent, og det betyder flere store lastbiler i bybilledet. Samtidig stiger mængden af biler på vejene i Danmark med op til 90 procent i de næste 25 år, og den udvikling får nu regeringens Infrastrukturkommission til at råbe op.
Uløselige trafikpropper og store skyer af bilos kan blive fremtiden for Århus Midtby, hvis der ikke gøres noget nu, og skal trafikken i Århus fortsat være farbar, skal Århus Havn enten lukkes eller flyttes.
»Nu er det ikke op til os at lukke havne, men der er et generelt problem, at tre af Danmarks største havne (København, Fredericia og Århus, red.) ligger i meget tæt befolkede områder. Alle analyser viser, at om 25-30 år vil trafikken være så tæt, at vi er tvunget til at flytte nogle hovedkorridorer. Både for transporten og miljøets skyld,« siger formand for Infrastrukturkommissionen, Birgit Aagaard-Svenden.
Havnen ligger praktisk
Infrastrukturkommissionen er nedsat af regeringen og skal til oktober komme med et samlet bud på, hvordan man løser Danmarks trafikale problemer frem mod år 2030.
»Vi skal fjerne den tunge trafik fra byerne. Dér kunne en flytning af Århus Havn være en løsning, siger Birgit Aagaard-Svendsen, som ikke vil byde på, hvor havnen skal flyttes hen. Birgit Aagaard-Svendsen bakkes op af Frank Laybourn, der er erhvervspolitisk chef for Foreningen for Rådgivende Ingeniører. For flaskehalse i trafikken koster samfundet seks milliarder kroner, bare i hovedstadsområdet.
»De prognoser, der er lavet om tætheden af trafikken, taler om en fordobling omkring år 2030. Allerede nu er der kritisk trængsel mange steder, blandt andet ved Århus, og efter min bedste overbevisning er den havnetunnel, man nu har vedtaget, ikke nok,« siger Frank Laybourn. Direktøren for Århus Havn, Bjarne Mathiesen, deler ikke kommissionens bekymring og mener desuden, at diskussionen er grebet forkert an.
»Trafikken kan vi løse, og den trafikåre (havnetunnelen, red.), der netop er vedtaget, vil holde mange år frem i tiden. Se på, hvor godset skal bruges. Havnen ligger jo, hvor den gør, fordi en masse gods forbruges og produceres netop i og omkring Århus. Derfor har havnen vokset sig stor. Ved kun at tænke på trafikken skærer man markedsmekanismerne helt af,« siger Bjarne Mathiesen.
Dyb undren var første reaktion, da Teknik- og Miljørådmand Peter Thyssen (R) hørte om forslaget.
»Vi har jo ikke så lang en strækning ud til motorvejsnettet og tilmed har vi besluttet at lægge den tunge trafik ned i en tunnel. Det er noget af en udmelding fra Infrastrukturkommissionen, og jeg håber meget, vi kan komme i dialog med dem, inden deres store udspil til oktober,« siger han.