Da et DSB-tog 2. januar var involveret i en ulykke på Storebælt, faldt mange lyspaneler i lyntoget ned.
Det fremgår af Havarikommissionens endelige rapport, der onsdag er blevet offentliggjort. Ulykken kostede otte passagerer livet og kvæstede yderligere 18.
Af rapporten fremgår det, at på trods af at "decelerationen" - opbremsningen - var forholdsvis begrænset, så faldt mange lyspaneler ud fra deres befæstelse på undersiden af bagagehylderne i toget.
- Disse lyspaneler har skarpe hjørner og kanter, som ville kunne påføre skader på personer, står der i rapporten.
Der er dog ikke oplysninger om passagerer i toget, der har fået skader af det.
Men Havarikommissionen anbefaler, at det sikres, at DSB undersøger muligheden for at sætte lyspanelerne bedre fast i toget.
DSB vil nu læse Havarikommissionens rapport og se, om der skal foretages ændringer, siger DSB-direktør Flemming Jensen.
- Nu kigger vi ind i et arbejde i forhold til de påvirkninger, der har været: Er det så forventeligt, at de lyspaneler sidder fast
- Er der en konstruktionsændring, der kan være nødvendig at gennemføre. Viser det sig fornuftigt, så gør vi naturligvis det.
Han glæder sig samtidig over, at havarirapporten har fremhævet, at IC4-togets konstruktion som en faktor, der muligvis har reddet liv.
Ulykken skete, da en sættevognstrailer blæste af et godstog fra DB Cargo og ramte lyntoget.
I rapporten skriver Havarikommissionen, at konstruktionen af IC4-togets vognkasse har haft en bremsende effekt på traileren, der kom fra det modkørende godstog.
- Konstruktionen har dermed sandsynligvis begrænset skaderne på forreste vogn og dermed antallet af dræbte og kvæstede, skriver kommissionen.
Havarikommissionen anser manglende låsning for at være årsag til, at traileren kunne blæse af og ramme IC4-toget.
/ritzau/