Når det længe ventede interview med prins Harry og Meghan Markle søndag rammer de amerikanske TV-skærme, er det kulminationen på et forløb, der har kostet millioner.
De store amerikanske TV-selskaber har været ude i en regulær budkrig for at sikre sig rettighederne. Det er Oprah Winfrey, der står for interviewet – og det er også hendes firma, Harpo Productions, der har solgt rettighederne.
Vinderen endte med at blive CBS, der har måttet grave dybt i pengekassen for at få aftalen på plads. Ifølge Forbes har de punget ud med mellem 7 og 9 millioner dollars (mellem 43 og 56 millioner danske kroner)
Til gengæld for de mange penge har CBS sikret sig rettighederne til at sælge interviewet internationalt – blandt andet til ITV i Storbritannien og TV3 i Danmark.
Når man tager prisskiltet i betragtning, er det ikke så underligt, at der også bliver afsat ekstra tid. Interviewet vil vare to timer, og bygges op over to sektioner. Først taler Oprah Winfrey alene med Meghan Markle om alt fra at træde ind i rollen som royal til rollen som mor. I 2. halvleg får de to selskab af prins Harry, når samtalen handler om fremtiden.
Vanen tro vil det være adskillige reklamepauser undervejs, og her tager CBS sig godt betalt. Faktisk har de i den særlige anledning fordoblet prisen på en reklame af 30 sekunders varighed, så den lyder på 325.000 dollars – det er lidt mere end 2 millioner kroner.
Hverken Harry eller Meghan får betaling for at stille op til interviewet.
Interviewet vises på amerikansk TV søndag aften – og danskerne kan se det mandag den 8. marts klokken 20 på TV3.