Harley-Davidson er kendt for sine ikoniske motorcykler, men det 117 år gamle amerikanske firma går nu nye elektriske veje i jagten på nye kunder.
Firmaet vil nu nemlig også satse på markedet for elcykler og afslørede tirsdag et billede af modellen “Serial 1”, som skulle være klar til at blive sendt på markedet i første halvdel af 2021.
El-cykel-eventyret er ledet af tidligere Harley-Davidson-medarbejdere, og brandchefen i “Serial 1, Aaron Frank, mener, at tidspunktet er helt perfekt, fordi corona-pandemien giver folk lyst til at komme ud i naturen, og elcykler samtidig gør det nemmere at holde social distance.
- Det er den perfekte storm af vilkår, der gør elcykler til en fantastisk løsning i øjeblikket, siger Aaron Frank til CNN Business.
Den normale kæde er på Harley-cyklen udskiftet med et bælte. PR
“Serial 1” kan dog ikke kaldes en fuldblods-Harley, idet Harley-Davidson kun ejer en mindre del af el-cykel-projektet. Harley-Davidson har dog på helt egen hånd lanceret en el-motorcykel under navnet “Livewire”, som skal hjælpe firmaet med at finde nye markeder.
Harley-Davidsons overskud har været faldende i de sidste seks år, og firmaet er også blevet ramt hårdt af coronakrisen. Firmaet varslede denne sommer en fyringsrunde, som ville koste 700 medarbejdere jobbet.