Der var engang en prinsesse, der boede på et rigtigt eventyrslot.
Sådan cirka starter det tyske eventyr om prinsessen på slottet. Hvordan det ender, er dog et helt andet spørgsmål. Det fik 300 tyske børn mulighed for selv at bestemme, da de deltog i et eksperiment ved universitetet i Bonn.
Drenge elsker blod
Børnene fik udleveret starten af historien og skulle så selv digte en passende slutning – det resulterede i en række bizarre eventyr, hvor der var tydelig forskel på, om det var lille Frank eller lille Frauke, der styrede pennen. Forskerne kunne hos begge køn se tydelige spor af, hvordan tv og computerspil sætter tydeligt præg på de unges fantasi.
Men der var stor forskel på hvordan.
Drengenes eventyr endte ofte med ekstremt voldelige blodbad og slutninger helt ude af det traditionelle eventyr-univers.
»Så kom King Kong og trampede prinsessen ned,« skrev én. Andre eventyr endte med, at amerikanerne smed en atombombe, mens heltene i nogle af eventyrerne ikke kæmpede med sværd men med maskinpistoler og snigskyttegeværer.
Langt fra den rigtige handling, hvor en heks tager prinsessen til fange. En enkelt dreng huskede dog heksen, men udstyrede helten med krudt:
»Og så blæste han heksens hjerne ud,« skrev han.
Der var mere ro og orden over pigernes slutninger. For det meste blev prinsessen befriet uden voldelige midler.
Piger elsker soaps
Til gengæld så forskerne tydelige paralleller til romantiske sæbeoperaer på tv.
Forskerne er ikke i tvivl om, at undersøgelsen viser, hvor meget tv og videospil præger de unge.
Men påvirkingen er enorm, mener de.
»Det er en farlig udvikling. I ungdommen lærer man de redskaber, som man begriber verden med. Hvis nogle af de redskaber mangler – som medfølelse, kærlighed, medlidenhed og skyld – fører det til manglende virkelighedsopfattelse,« advarer professor Volker Ladenthin, der har stået for undersøgelsen.