Samfundssind og bekymringer over snyd er langtfra altid grunden til, at Skat får et prik på skulderen med besked om at undersøge naboen.
Derimod er mindre flatterende menneskelige egenskaber som hævn og chikane i op mod hver tredje tilfælde grunden til, at vi anmelder hinanden til Skat.
Det viser en rundringning til en række skattecentre i Syddanmark, som JydskeVestkysten har foretaget.
- Når en anmeldelse har oplysninger om cpr-nummer, så ved vi godt, at anmeldelsen stammer fra en snæver kreds omkring personen. Ofte er det ekskonen eller eksmanden, der vil chikanere sin tidligere partner. Eller det kan være bogholderen, som er raget uklar med sin tidligere arbejdsgiver, og som derfor har et indgående kendskab til interne oplysninger, siger Anne-Marie Hundebøl fra Skattecenter Tønder til JydskeVestkysten.
En stor del af anmeldelserne stammer desuden fra kunder, der for eksempel føler sig snydt i forbindelse med en handel.
Ofte kan Skat ikke gå videre med de anmeldte sager, fordi anmelderen ikke er konkret, men eksempelvis blot fortæller på, at min nabo snyder i skat , fortæller Bent O. Jeppesen fra Skattecenter Esbjerg.
Han opfordrer borgere til at blive mere konkrete, hvis anmeldelserne skal føre noget med sig.