Ritzau
Opdateret kl. 15:34
Hackerangrebet på internetselskabet Yahoo kan true over en halv million danskere med en brugerkonto hos selskabet.
Ifølge Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) havde Yahoo 600.000 danske brugere i november 2015. Tallet dækker kun laptopbrugere, og det siger ikke noget om, hvor mange danskere der har en yahoo-konto.
Men FDIM vurderer, at tallet for danskere med en tilhørende konto vil være langt højere end 600.000, fordi gamle, inaktive brugerkonti gennem årene skal regnes med.
Ved hackerangrebet menes op mod en halv milliard brugeres oplysninger at være blevet stjålet. Det er formentlig det største hackerangreb til dato, og det kan også have konsekvenser for de mange danskere med brugerkonto.
Det mener Rasmus Kærsgaard Theede, som er formand for Rådet for Digital Sikkerhed.
- I dag lægger vi rigtig meget af vores privat information online. Vi er storforbrugere af onlineservices som Yahoo eller Google. Og ofte bruger folk samme password på de forskellige services, siger han og påpeger, at netop det kan være faren.
- På den måde kan en hacker via ens Yahoo-password pludselig også få adgang til andre konti som Facebook eller PayPal. Det kan misbruges til identitetstyveri ved at hive kreditkortoplysninger og andet ud, som man har gjort tilgængelig online.
Torsdag bekræftede Yahoo, at virksomheden i 2014 havde være udsat for et hackerangrebet.
Formanden for Rådet for Digital Sikkerhed råder danskerne til at skrifte password. Også selv om hackerne angiveligt skulle have haft adgang til brugernes oplysninger siden 2014.
- Det første man skal gøre er, at ændre sit password. Derefter skal man være sikker på, at man ikke bruger samme password andre steder online, siger han.
Yahoo som har været sparsomme med oplysninger omkring hackerangrebet, er fredag blevet presset til at give yderligere oplysninger i sagen. Det skriver nyhedsbureauet AFP.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.