Ofcom, den uafhængige britiske tv-myndighed, har netop vedtaget et forbud mod reklamer for slik og usund mad op til og efter tv-programmer, der henvener sig til børn og unge op til 16 år. Det oplyser The Guardian Unlimited. Forbudet er langt hårdere, end tv-branchen havde frygtet. Oprindelig havde der været tale om at sætte aldersgrænsen ved 9 år.
Den højere aldersgrænse betyder, at forbudet får indflydelse på reklameindtægterne fra en lang række populære serier som bl.a. The Simpsons, Lost, The X-Factor og Friends samt på flere musikkanaler, realityshows og prisuddelings-shows.
Det er dog især de deciderede børnekanaler, der bliver ramt hårdt. Cartoon Network og Nickelodeon regner med at miste mindst 15 procent af deres reklameindtægter. Forbudet træder i kraft til marts næste år, men netop børnekanalerne får en justeringsperiode, der løber indtil slutningen af 2008, for at de kan finde alternative finansieringsmuligheder.
I alt vurderer Ofcom, at forbudet vil koste reklameindtægter for 39 millioner britiske pund - knap 430 millioner kr.
Herhjemme har familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (K) fredag fremlagt et lignende forslag. Han mener også, at tv, der henvender sig til børn, skal være uden reklamer for usunde madvarer.