Ofcom, den uafhængige britiske tv-myndighed, har netop vedtaget et forbud mod reklamer for slik og usund mad op til og efter tv-programmer, der henvener sig til børn og unge op til 16 år. Det oplyser The Guardian Unlimited. Forbudet er langt hårdere, end tv-branchen havde frygtet. Oprindelig havde der været tale om at sætte aldersgrænsen ved 9 år.
Den højere aldersgrænse betyder, at forbudet får indflydelse på reklameindtægterne fra en lang række populære serier som bl.a. The Simpsons, Lost, The X-Factor og Friends samt på flere musikkanaler, realityshows og prisuddelings-shows.
Det er dog især de deciderede børnekanaler, der bliver ramt hårdt. Cartoon Network og Nickelodeon regner med at miste mindst 15 procent af deres reklameindtægter. Forbudet træder i kraft til marts næste år, men netop børnekanalerne får en justeringsperiode, der løber indtil slutningen af 2008, for at de kan finde alternative finansieringsmuligheder.
I alt vurderer Ofcom, at forbudet vil koste reklameindtægter for 39 millioner britiske pund - knap 430 millioner kr.
Herhjemme har familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (K) fredag fremlagt et lignende forslag. Han mener også, at tv, der henvender sig til børn, skal være uden reklamer for usunde madvarer.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.