Ifølge detailekspert er der ingen tvivl om, hvem der for tiden er vindere og tabere i den hårde konkurrence blandt landets discountkæder.
Der tegner sig nemlig et klart billede af tre vindere på det danske discount-marked: Netto, Rema og Lidl.
Taberne ser ud til at blive Fakta og Kiwi og ikke mindst Aldi, som nærmer sig et tab på en milliard henover de seneste fem år.
- Der er tryk på konkurrencen, og tre af kæderne, Netto, Rema og Lidl, trækker fra de andre ved at tjene penge og gøre det rigtigt. Discount udvikler sig, så det snarere i dag er lavprissupermarkeder med mere fokus på frisk-varer og større butikker, siger detailekspert og administrerende direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia, til Finans.dk.
Aldi-kædens danske koncern præsenterede forleden et nyt, massivt trecifret millionunderskud for året 2015.
Underskuddet blev på 297 millioner kroner, hvilket er negativ rekord for den tyske discount-kæde. Aldi har dermed tabt 946 millioner kroner på det danske marked i løbet af de seneste fem år.
Kiwi taber og investerer
Direktøren for landets mindste discountkæde, Kiwi, erkender åbent over for Finans.dk, at kæden ikke lever op til målsætningerne.
- Som den nyeste og mindste aktør er vi naturligvis sårbare på et presset marked. Men vi vil være aggressive for at få den nødvendige vækst, siger Kiwi-direktør, Carsten Hansen, til Finans.dk.
For at komme de økonomiske udfordringer til livs, vil Kiwi-kæden nu foretage butiksforbedringer for 55 millioner kroner.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.