De fleste af os er skyldige i en række overspringshandlinger i løbet af arbejdsdagen og ofte er det koncentrationen, der svigter, når de små krumspring driller.
Af sammen grund er det vigtigt at forbedre evnen til at koncentrere sig, siger erhvervspsykolog Majken Blom Søefeldt fra rådgivningsvirksomheden Blom Søefeldt.
Sådan gør du:
1. 4,5 minut til planlægning
Brug fire et halvt minut på at gennemtænke din arbejdsopgave, før du tager fat. Det handler om at strukturere og dele op i mindre opgaver og afsætte tid. Det skærper koncentrationen, fordi arbejdsopgaven bagefter er lettere at overskue.
Spørg dig selv: Hvad er det for en opgave, jeg har foran mig? Hvad er det for en del af den samlede opgave, jeg gerne vil have løst lige nu? Hvor langt tid tænker jeg, at jeg koncentreret kan sidde med netop denne del af opgaven?
2. Registrer synderne
Når du mærker, at koncentrationen svigter, skal du registrere, hvad der gør det svært at koncentrere sig. Så kan du gøre noget ved det.
Hvis man ikke registrerer, hvad der forårsager ens koncentrationssvigt, registrerer man kun, at det er svært at løse opgaven. Dermed kan eksempelvis forstyrrelser udefra, blive til en oplevelse af, at man ikke kan løse en opgave.
3. Fjern distraktionerne
Hvis koncentrationen skal i top, er det en god ide at beslutte sig for, at man kun gør en ting ad gangen.
Det betyder nul mail, Facebook og snak med kollegaer, mens man er i arbejdsprocessen.
4. Hold pauser
Pauser er en essentiel del af at koncentrere sig. Vores hjerne er ikke skabt til at arbejde uden pauser.
”Koncentrations-mæssigt er ikke den bedste ide at knalde derud af fire timer i træk. Så bliver risikoen for at lave fejl større,” siger Majken Blom Søefeld, der foreslår at man pauser fem minutter en gang i timen.
5. Do it!
Det sidste, men afgørende råd til at få koncentrationen op, er:
”Når man har gjort sig de indledende øvelse med at strukturere, dele op i mindre opgaver og afsætte tid, så handler koncentration også om, at man rent faktisk sætter sig ned og går i gang,” siger Majken Blom Søefeldt.
”Du vil få en langt bedre oplevelse af dine arbejdsmåder og arbejdsvaner. Du vil lynhurtig kunne få en stil, hvor din egen effektivitet blive langt bedre. Det betyder i mange tilfælde, at dit arbejde også bliver bedre,” siger Majken Blom Søefeldt.