Københavnerne kan se frem 17 nye metrostationer og en rejsehastighed gennem byen på 40 kilometer i timen.
Transportminister Lars Barfoed (K) godkendte i aftes en indstilling fra Folketingets Trafikudvalg om at flytte stationen ved Marmorkirken.
"Cityringen vil kæde byen sammen på en helt ny måde, hvor tiden på transport ikke længere er nogen barriere. Byens borgere vil kunne komme fra eksempelvis Nørrebro Runddel til Enghave Plads på syv minutter eller fra Nørrebro Station til Trianglen på kun seks minutter," siger Lars Barfoed.
Dermed kan han nu skyde det 18 milliarder kroner dyre Metro-byggeri i gang.
Placeringen af metrostationen har udløst protester blandt borgere, menighedsråd og politikere, der har frygtet en sammenstyrtning af kirken - ligesom det skete med en bygning under et metrobyggeri i Køln for nylig.
Stationen ved Marmorkirken bliver nu anlagt to meter dybere, mens en spejlvending af en del af stationen betyder, at den bliver flyttet 1,2 meter længere væk fra kirkens bærende elementer.
Cityringen bliver en helt ny metrostrækning, der anlægges efter de samme principper som de nuværende metrostrækninger. Den skal køre i en tunnel under City, brokvartererne og Frederiksberg.
Byggeriet går for alvor i gang til næste år. Inden da skal arkæologer fra Københavns Bymuseum gennemføre, hvad der betegnes som Nordeuropas største arkæologiske udgravning til dato.
Cityringen ventes klar til brug i 2018.