Hvert år dør danskere på grund af forurening fra biler, som er købt for at hjælpe miljøet.
Små dieselbiler er udleder mindre CO2 og kører længere på literen, men til gengæld udleder de små partikler, der er farlige for helbredet, advarer eksperter.
Salget af de små dieselbiler er boomet gennem de seneste år.
»Der er forskellige skøn over konsekvenserne, men det ligger på, at mellem 500 og 700 dør hvert år som følge af partikler fra trafikken,« siger sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian Ege.
Ifølge Miljøministeriet dør 3.400 danskere hvert år tidligt på grund af partikelforurening – både fra de små personbiler, de store lastbiler, brændeovne med mere.
Bedre med CO2
For otte år siden kørte godt 12 procent af alle nyregistrerede biler på diesel. I dag er det næsten halvdelen.
Chefkonsulent hos Forenede Danske Motorejere, FDM, Torben Kudsk, peger blandt andet på, at registreringsafgiften på små dieselbiler blev sænket sidste år.
»Nogle små dieselbiler blev 20-25.000 kroner billigere. Samtidig er det også blevet smart at køre i en dieselbil – så viser man, at man lytter til hele klimaproblematikken, fordi den typisk kører 50 procent længere på literen end benzinbiler, og nogle føler, at de bidrager til at reducere udslippet af CO2,« siger Torben Kudsk.
Skader helbredet
Men de grønne biler risikerer at skade helbredet. Hvis dieselbilerne ikke har et partikelfilter, udleder de en masse små partikler, der kan give problemer med vejrtrækningen, allergi, astma, hjertekarsygdomme og kræft.
De Danske Bilimportører har ikke noget overblik over, hvor mange dieselbiler der automatisk har et filter – men det er ikke alle.
Forurening med partikler og kvælstofdioxid er størst i byerne, og netop sundhedsrisikoen får Informationscenter for Miljø & Sundhed til at anbefale at købe almindelige benzinbiler i byerne.
»Hvis man kører mest i byerne, bør man overveje at købe en benzinbil i stedet for en dieselbil, for i byerne er udledningen af de små partikler og kvælstofdioxid et væsentligt sundhedsproblem. Så er det bedre med en benzinbil, selvom den udleder mere CO2, mens en dieselbil omvendt kan være bedre, hvis man bor på landet. Men allerbedst er det at købe en dieselbil med både et partikelfilter og en katalysator,« siger Jacob Sørensen, miljø- og sundhedsfaglig medarbejder ved Informationscenter for Miljø & Sundhed.