Greenpeace vil lege med Mærsks slipsedrenge
Figuren Monty Maersk i forgrunden for Greenpeace-kampagnen på Esplanaden tidligt i morges. Foto: Greenpeace
Et computerspil kaldet "The Oil Race" prydede i morges den kolde mur på Mærsks hovedkvarter i København.

Da medarbejdere på Mærsks hovedkvarter ved Esplanaden skulle på arbejde i morges, skulle de først modstå fristelsen for at smide skoene og spille en omgang computerspil. En stor videoprojektor slået op på muren inviterede nemlig til fri leg i den gode sags tjeneste.

Deres arbejdsgiver var nok ikke blevet så glad, eftersom spillet "The Oil Race" er en hilsen fra Greenpeace og handler om, at Mærsk bør investere grønt.

I en pressemeddelelse oplyser miljøorganisationen, at de vil skabe fokus på olie-æraen, som de mener snart bør stoppe. Men i stedet for at ændre kurs i en grøn retning, som en række andre store internationale selskaber gør i disse år, så styrer Mærsk ufortrødent i retning af at finde mere olie, som ifølge miljøforkæmperne ødelægger klimaet.

"Mærsk har åbenbart brug for at blive mindet om, hvad rettidig omhu er. Det er ikke en fortsat jagt efter mere olie, men at omstille sine investeringer til udbygningen af vedvarende energi," siger Henrik Beha Pedersen, som er kampagnechef i Greenpeace.

Ifølge Greenpeace har Mærsk efter flere henvendelser fra dem i 2011 sagt, at man ikke kunne støtte den nuværende og den tidligere regerings holdning om, at EU uafhængigt af andre lande skal hæve sit reduktionsmål for udslippet af drivhusgasser fra 20 til 30 procent.