Berlingske Medias gratisavis, Urban, drejer nøglen om, det meddeler mediehuset i en pressemeddelelse. Det sker som led i en større spareplan, hvor 87 mister jobbet, forklarer koncernchef, Lisbeth Knudsen.
"Det er med vemod, at vi vælger at sige farvel og tak for denne gang til tusindvis af trofaste læsere af vores gratisavis Urban, men intet tyder på, at annoncekonjunkturerne vender til fordel for det nationale gratisavismarked i 2012, og der er for mange om den del af annoncekagen med tre aviser," siger koncernchef Lisbeth Knudsen.
Lukningen sker som et led i en større spareplan, hvor 87 medarbejdere mister jobbet. De sker overalt i koncernen både blandt journalister, kontoransatte og chefer i hele koncernen.
Urban vil til foråret genopstå i et ny digitalt format, siger Lisbeth Knudsen.
"Vi har besluttet at nytænke Urban-brandet og anvende det i en helt ny og spændende mediemæssig sammenhæng med nye partnerskaber, hvor det digitale kommer til at spille hovedrollen," siger Lisbeth Knudsen
Konkurrenten blev i sin tid skabt som en konkurrent til Metroexpress, da den kom ind på det danske marked. Efter en større aviskrig på gratisavismarkedet i de seneste år, er der nu reelt kun én spiller tilbage. Det er Metroxpress og 24 timer, der stadigvæk udkommer hver for sig, men har samme redaktion.