Til trods for at der efterhånden ikke findes én smartphone på markedet, som enten ikke har Google Maps, Nokia Kørsel eller inden længe også Apples bud på et navigationssystem, Apple Maps, så er det ikke slut med de traditionelle GPS'er.
Det skriver Mobilsiden.dk.
Tal fra Danmarks Statistik viser ifølge hjemmesiden, at hver anden danske familie nu ejer en digital vejviser.
Og det er tal, som salgschef Mogens Betzer fra Elgiganten kan nikke genkendende til.
- Vi oplever en kæmpe interesse for GPS'er netop nu. Det er måske ikke så underligt, at det lige topper her i sommerferien, når folk tager på ferie, men det er alligevel værd at bemærke, at danskerne i den grad har taget dem til sig i år, siger han til Mobilsiden.dk.
Ifølge Mogens Betzer er der særligt to tendenser: Dels vil danskerne have GPS'er, som er mere end blot en vejviser. Også livstids-opdateringer af kort er blevet populære, hvilket gør, at man altid er sikker på at have de nyeste kort.
Opdaterede kort er vigtige, da op mod 15 procent af vejnettet hvert år ændrer sig på verdensplan.
Danskerne vil også have mere avancerede GPS'er end tidligere, hvor det var nok at få ruten fra A til B vist.
- Vi ser en stigende nysgerrighed på de lidt større modeller, der udover at være vejviser også kan guide og vejlede dig om benzinøkonomi, trafikforhold og endda fungere som underholdningscenter, når den ikke lige er i brug som GPS, siger Mogens Betzer.
I Elgiganten har der i år været en vækst i salget af GPS'er i forhold til sidste år, og denne vækst er specielt sket i de seneste måneder, skriver Mobilsiden.dk.
/ritzau/