En af de mest opmuntrende historier, der har stået i nogen avis længe, var at finde på side 8 i Nyhedsavisen i går.
Blandt andet den muslimske Selam Friskole i Århus uddeler ved skoleårets begyndelse pengegaver – 200 kroner i kontanter – eller andre smågaver til de elever, der har klaret sig bedst fagligt eller i øvrigt har vist sig at være gode kammerater i blandt andre deres venners øjne.
Initiativet er ganske enkelt fremragende og et eksempel til efterfølgelse.
Muslimske friskoler har – formentlig desværre med rette – et ry som skoler, hvor fagligheden er alt, alt for dårlig, og hvor frisind og demokrati-lære har trange kår. Derfor er det stærkt opmuntrende, at Århus-skolen er så optaget af elevernes faglighed, at skolen gør præcis dét, alle forældre i forvejen gør med deres børn, nemlig belønner dem for at tage ansvar og løse opgaver.
Enhver idé, der kan styrke ikke mindst muslimske elevers faglighed og sociale evner, skal hilses velkommen.
Det fremragende initiativ vil givet vække et ramaskrig hos gruppen af frelste i skolemiljøet, der så gerne taler om forståelse og respekt og pædagogik, men giver fanden i skolernes store problem: at mange lærer for lidt og ender som tabere.