Gode råd til udsalget

Du risikerer at gøre en decideret dårlig handel ved udsalgets gule skilte. Forbrugerstyrelsen giver her fem råd, så du klarer dig igennem januar-ræset uden at blive snydt

Det er aldrig sjovt at købe katten i sækken - også selvom den er på tilbud.
Derfor har Forbrugerstyrelsen lanceret en række gode råd til håbefulde kunder, der går på jagt i tilbudsjunglen, som især i januar skyder op på Strøget, i Field’s og alle andre steder med et butiksvindue i nærheden.
Der er nemlig hjælp at hente med en lang række ting – Forbrugerstyrelsen giver her fem råd til, hvordan du skærer dig sikkert gennem junglen og kommer hjem med en god oplevelse på udsalget.

De fem gode råd, før du går på udsalg, er:
• Husk at du normalt ikke har fortrydelsesret, så du kan ikke aflevere varen igen, hvis du fortryder købet eller varen ikke passer, med mindre det er aftalt ved købet.
• Hvis forretningen normalt tilbyder fortrydelsesret eller ombytningsret, gælder det også udsalgsvarer, med mindre forretningen gør specielt opmærksom på, at det ikke gælder udsalgsvarer.
• Du har altid to års reklamationsret også på udsalgsvarer. Du kan dog ikke klage over konkrete fejl på varen, som du er blevet gjort opmærksom på ved købet, og som er begrundelsen for prisnedsættelsen.
• Overvej om det reelt er et godt tilbud. Undgå at fokusere alene på prisnedsættelsen men vurdér om varen er prisen værd.
• Undersøg om varen kan det, du har brug for og forventer, eller om den allerede er forældet ved købet

Der er flere gode råd og vejledninger at hente om udsalg på Forbrug.dk, hvor du for eksempel også kan læse om udsalgsfup.

God tur!

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.