Spørger man den danske fødevarekontrol og Danmarks Tekniske Universitet opfører Nestlé sig ikke ordentligt over for forbrugerne.
Faktisk mener eksperterne, at fødevaregigantens markedsføring rettet mod danske småbørnsforældre er så forkastelig, at Nestlé skal straffes med store bøder og krav om at styre sig.
Avisen.dk kan i dag afsløre, at fødevarekontrollører i oktober var på et over seks timer langt besøg hos Nestlé i København, hvor der blev rejst kritik af en række forhold og uddelt bøder på i alt 40.000 kroner.
Netslé fik bl.a. en bøde på 20.000 kroner for ulovlig markedsføring på sit website Nestlebaby.com.
Fødevarestyrelsen mener, at Nestlé på den dansk-sprogede del af websitet reklamerede for børnemad, herunder modermælkerstatning, ved at oplyse om børns sygdomssymptomer.
Sygdomsforebyggende
"Nestlé har helt klart giver forbrugerne indtryk, at hvis man bruger deres børnemad kan det have helbredende eller sygdomsforebyggende virkning. Det går altså ikke, så det har vi sanktioneret mod," forklarer Bjørn Wirlander, fødevarechef i Fødevarekontrollen.
Han uddyber:
”Man må ikke omtale sygdom sygdom i relation til fødevarer. Fødevarer er altså ikke medicin, og det, som forbrugerne har kunnet få indtryk af, var, at det kunne være fordelagtigt at købe børnemadsprodukter, inklusive modermælkserstatning, som alternativ til eksempelvis komælk, som Nestlé skriver kan give allergi,” siger Bjørn Wirlander.
For det andet mener myndighederne, at Nestlé vildleder, når der står "ikke tilsat sukker" på babymad-emballage, hvor der er tilsat sødende juice.
Også det blev takseret til 20.000 kr.
"Overtrædelse med det sødende juice har vi altså tidligere indskærpet overfor Nestlé, som har klaget til sekretariatet for fødevare- og veterinærklager, der med bistand fra eksperter i DTU Fødevareinstituttet har givet os medhold i, at det ikke er for at forbedre smagen, at der er tilsat sødende juice, men kun for at søde," siger Wirlander.
Et tredje forhold, som myndighederne var utilfreds med, er måden, hvorpå Nestlé på flere etiketter har beskrevet, hvordan et stof i et kaffeprodukt kan beskytte mennesker mod at ældes.
Utilfredse med kontrol
"Vi er heller ikke tilfredse med Fødevarestyrelsen, som vi mener, fortolker lovgivningen for rigidt og strengt," siger Jette Krarup, der er lovgivningsansvarlig hos Nestlé Danmark.
Nestlé understreger, at Nestlé ikke har markedsført produkter ved at oplyse om sygdomssymptomer hos børn.
Jette Krarup siger, at hun ærgrer sig over, de danske fødevaremyndigheder gør det svært at markedsføre fødevareprodukter i Danmark på samme vilkår som i andre EU-lande.
Og hun vil ikke klage over bøderne.
"Det koster så mange penge og så megen tid og energi at klage over deres afgørelser, og vi vurderer, at det ikke er besværet værd, så vi betaler bøderne, selv om vi er uenige i afgørelserne," siger hun.
Fødevarechef Bjørn Wirlander opfordrer Nestlé til at indbringe sagen for en dommer, hvis Nestlé mener, at kontrollen fortolker reglerne forkert.
___
Artiklen er opdateret den 8. december 2010 kl. 11.30