I 2019 fik Georg Stage bevilget penge fra staten, så det kunne sejle to togter om året i stedet for ét. Det betød, at skoleskibet nu kunne uddanne 126 ubefarne skibsassistenter om året i stedet for de tidligere 63 elever. Georg Stage har siden 2019 kæmpet for at få forlænget bevillingen, men nu står den til at udløbe.
I regeringens finanslovsudspil for 2022 står Georg Stage til at modtage færre penge, så det bliver umuligt for dem at sejle dobbelttogt.
Rederierne skriger efter dansk arbejdskraft og bliver nødt til at rekruttere udenlandske søfolk. I en pressemeddelelse fra august 2021 udtalte administrerende direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen, uforståenhed over for beslutningen, når uddannelsen leverer gode resultater.
- Vi ved, at eleverne fra skoleskibene i høj grad får job efter endt uddannelse, og derfor ærgrer det mig, at regeringen ikke har prioriteret dobbelttogterne i dens udspil, sagde hun.
Fra sløret fremtid til klarsyn
Hjemvendt fra togt er Georg Stage gået i hi på Søværnets gamle højborg, Holmen. En rødglødende skorsten rager op igennem den hvide presenning, som dækker for vinterens utæmmelige nedbør. Udefra virker skibet øde, men ombord høres højlydte grin og tallerkeners klirren under dæk. Fra skibets indre kommer en veloplagt elev ud iklædt en marineblå uniform.
Julie Isabella Vester er 21 år gammel og havde aldrig hørt om skoleskibet Georg Stage, før hendes ven introducerede hende til det.
- Jeg var meget i tvivl, men så fik jeg pladsen og tænkte, at det bliver sgu en oplevelse for livet, siger hun.
I folkeskolen var Julie den stille pige i timerne, men på Georg Stage har situationen ændret sig. Nu står hun og fortæller om livet til søs, selvom hun er omringet af elever, der nyder pausen ved enten at læse, strikke eller spille guitar. De er tvunget til at være sociale, da telefonen låses inde, når de går om bord.
På skibet sover eleverne i hængekøjer op ad hinanden og må også gå i bad i fire-mands-hold. I en brusekabine på størrelse med et kosteskab har eleverne tre tryk til at få ordnet bade-seancen. Første tryk til at få varme i vandet, andet tryk til at sæbe sig ind og tredje tryk til at vaske sig færdig.
- Jeg havde altid svært med at bade med de andre til idræt i folkeskolen, men nu giver jeg ikke en fuck, siger hun.
Partier sår tvivl om regeringens udspil
Siden regeringen fremlagde deres finanslovsudspil, har Georg Stage været et debatteret emne. Flere partier undrer sig over, at man vil skære i så succesfuld uddannelse. Næsten tre ud af fire har afbrudt mindst én uddannelse tidligere, hvorimod mere end 90 procent gennemfører skoleskibets uddannelse.
Henning Hyllested fra Enhedslisten sluttede åbningsdebatten i Folketinget af med en tale, som blandt andet omhandlede Georg Stages fremtid.
- Det kan ikke passe, at vi skal slås om det her beløb hvert år. Lad os gøre det til en fast bevilling, sagde han på talerstolen.
Dette bakkes op af Venstre, hvor Søfartsordføreren, Thomas Danielsen, ikke kan forestille sig en Finanslov, hvor Georg Stage ikke får den nødvendige økonomiske indsprøjtning.
- Det er en mærkelig debat, for der er ingen gode argumenter for at spare disse penge. Bliver vi en del af finanslovsaftalen, skal det her med. Det er jo sund fornuft. Det står meget højt på vores prioriteringsliste, mener Thomas Danielsen.
Thomas Danielsen undrer sig samtidig over, at man ikke kan finde de få millioner til en uddannelse, hvor 99,5 procent kommer i arbejde efterfølgende, og 70 procent vælger en karriere til søs.
Hos Socialdemokratiet er man dog mere tøvende i forhold til at forlænge Georg Stages bevilling.
- Vi har behov for at lave en stram Finanslov, så økonomien ikke overopheder, siger Christian Rabjerg Madsen, Finansordfører for Socialdemokratiet. Han udelukker dog ikke, at Georg Stage kan få økonomisk vind i sejlene igen, hvis det bliver bragt op ved forhandlingsbordet.
- Vi har en forhandlingsreserve, som skal drøftes med de andre partier, og hvis Georg Stage i den forbindelse bliver bragt op, kigger vi på det med åbent sind. I sidste ende bliver det dog en prioritering mellem mange gode initiativer, siger Christian Rabjerg Madsen.
Ship and sailors rot in port
Der er et sted på skibet, hvor eleverne kun kommer, når de skal have skældud eller til møde. Her sidder en mand med opsmøgede ærmer, så man kan se det klassiske, tatoverede anker på højre underarm. Hans ansigt med det store, veltrimmede fuldskæg bærer præg af, at han har tilbragt mange vindblæste timer ved siden af roret. Man ikke i tvivl om, at det er kaptajnen, der hører hjemme i skibets flotteste kammer.
Bjarke Wahlqvist startede som elev på Georg Stage i 1997. Han sejlede derefter sejlskib i Norge for senere at vende tilbage på Georg Stage som styrmand og nu kaptajn siden 2014. Han har oplevet skibet sejle både et togt og to togter om året. Han ved, hvad betydningen af et dobbelttogt har for Georg Stage.
- Sejler vi kun et togt om året, ligger skibet stille i otte måneder ved denne kaj. Det har ingen skibe godt af - ‘ships and sailors rot in port’, siger han.
Her henviser han også til besætningen, der er sværere at fastholde med ét togt, hvis de kun arbejder 20 uger om året fremfor 40. Dette er et problem for undervisningsniveauet, når besætningen udskiftes ofte.
- Vi har fået flere kompetencer, som vi kan fastholde. Det var en kamp for os hvert år at starte forfra. Vi skulle både lære eleverne op, men også besætningen. Det gik ud over niveauet i undervisningen...
En elevplads på Georg Stage er særdeles eftertragtet. Kaptajnen fortæller, at man i princippet kunne fylde seks togter årligt, hvis man tog alle ansøgere ind.
Det har de dog ikke kapacitet til og går desuden op i, at elevbesætningen skal komme fra alle sociale lag.
- Vi har piger, som har taget et år på universitet, og vi har drenge, der ikke har en 9. klasse. Jeg tror ikke, man kan finde en uddannelse, der har så forskellige mennesketyper i Danmark, siger han, imens han overvåges af skibets grundlæggere, Frederik og Dorthea Stage, som hænger i hver sin ende i cirkelformede billedrammer.
Tre tidligere elevers refleksioner om tiden på Georg Stage
Torkil Frýdal Hyllestad:
Inden Georg Stage havde jeg kun en 9. klasse og arbejdede derefter i Netto.
Jeg gav skoleskibet et skud, og det er jeg evigt taknemmelig for, at jeg gjorde. Det styrkede min selvtillid og gav mig stor respekt for faget. I dag arbejder jeg i Esvagt, som leverer support og sikkerhed til boreplatforme og vindmølleparker ved Vestkysten.
Rigmor Vilstrup:
Selve uddannelsen var ret krævende. Det er intenst at bo på et skib, så tæt på andre, i så lang tid. Jeg tror samtidig, at det at være en aktiv medspiller i et fællesskab er en af de vigtigste aspekter af uddannelse. Generelt var det en hård, men eventyrlig oplevelse. Der var dybe nedture, men altid meget højere opture.
I dag læser jeg litteraturvidenskab på universitetet i Oslo.
Emil Christensen:
Jeg var meget skoletræt, så det sagde jeg til min uddannelsesvejleder i 9. klasse. Vedkommende fortalte mig om Georg Stage, som jeg aldrig havde hørt om før. Jeg læste op på det og synes, det lød som det fedeste. Jeg har virkelig fået det maritime liv ind under huden herude, og min plan er at søge rederiet Esvagt. Jeg har også overvejet en karriere som styrmand.