Fællesskabs-prisen

"Geniale" servicemedarbejdere afstresser lufthavns-passagerer

Ved Københavns Lufthavn står et hold servicemedarbejdere og guider passagerer videre til en taxa. Det gør de på så positiv og behagelig en måde, at de er blevet indstillet til Fællesskabs-prisen.
Henter afspiller ...
Servicemedarbejderne tager imod passagerer, som netop er landet i Københavns Lufthavn og guider dem mod en taxa. Foto: Sesilie Christophersen

Det er en helt almindelig forårsdag i april. 

Langt fra den mest travle periode i Københavns Lufthavn, men alligevel summer lufthavnen af liv. Mennesker slæber på kufferter og kigger forvirret rundt, som man gør, når man leder efter den rette terminal, check in-skranken eller bare en kaffebar, hvor man kan få noget at styrke sig på.

Men bevæger man sig udenfor, finder man servicemedarbejderne ved taxaholdepladserne, eller trafiklederholdet, som deres egentlige titel er, og her er der god stemning. 

Servicemedarbejderne guider passagerer, som netop er landet, ind i en taxa, svarer på spørgsmål fra overvældede turister og giver alle en god medfart, alt imens de pjatter, griner og joker på fortovet foran taxaholdepladsen. 

De skaber så god en stemning, at en anonym person har indstillet dem til Fællesskabs-prisen for altid at skabe en behagelig rejse for de mange passagerer. 

"Taxa-vagterne i Københavns Lufthavn. De er simpelthen geniale. På et sted hvor alle er ved at dø af stress, efter at have siddet i et fly og ventet på bagage i alt for mange timer, står der en flok mænd i gule veste med et enormt overskud. Folk ankommer til Danmark og møder dem som det allerførste. De smiler, griner, hjælper med bagagen, skaffer en vogn. De lægger en fantastisk dæmper på alle aggressioner ved altid at være søde og rare."

Sådan beskriver den anonyme person servicemedarbejderne i indstillingen, og det er bestemt ikke gået deres opmærksomhed forbi.

- Det føles så rart. Jeg følte mig stolt, det er jo kun en indstilling, men at vinde prisen ville jo være verdens bedste, siger Ardian Maliqi.

Et internationalt hold

Servicemedarbejdernes største force er ifølge dem selv, at de er en stor blanding af mennesker fra forskellige lande. Holdet taler f.eks omkring 10 forskellige sprog heriblandt; tysk, fransk, pakistansk, svensk og en lang række slaviske sprog. Det betyder, at de kan møde mange passagerer på deres eget sprog og give både turister og danskere på vej hjem fra ferie en personlig oplevelse. Samtidig med, at de nyder hinandens selskab.

- Stemningen i gruppen er perfekt. Vi er i harmoni med hinanden, vi prøver at forstå hinanden, og vi kan støtte hinanden, siger Ardian Maliqi og fortsætter:

- Det er vigtigt at støtte hinanden. Vi har øjeblikke, hvor vi er nede eller ikke helt kan følge med. Men så har man en god kollega, som får dagen til at ligne ingenting, og så kan man udføre et rigtigt godt stykke arbejde, fortæller han.

Fleksibel ledelse

Servicemedarbejderne peger blandt andet på ledelsen som en stor del af, hvorfor de oplever så godt et sammenhold. Der er nemlig stor fleksibilitet og frihed i jobbet, hvilket giver dem plads til være et muntert team.

- For mig er det friheden i jobbet, som gør forskellen. Jeg kunne ikke sidde bag et vindue og vente på at folk kom til mig. Jeg er den, der går ud til folk og snakker med dem, fortæller Ardian Maliqi.

Servicemedarbejderne arbejder udenfor, men der altid er tid til at tage en kop kaffe at varme sig på, særligt når temperaturen i Danmark gør det udfordrende at have udendørsarbejde.

- Så hopper og danser vi for at holde varmen, griner Ardian Maliqi. 

Servicemedarbejderne i Københavns Lufthavn er indstillet til Fællesskabs-prisen. Læs om andre indstillede til prisen her.

Fælleskabs-prisen
  • Fællesskabs-prisen hylder hverdagens mange oversete helte, der udgør velfærdssamfundets usynlige bærende søjler, og som gør en ekstraordinær forskel for fællesskabet.
  • Fællesskabs-prisen er stiftet af Mette Frederiksen, partiformand for Socialdemokratiet, og en række store danske organisationer, virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
  • Alle kan indstille en person, som de mener fortjener at vinde Fællesskabs-prisen, men man skal opfylde en række betingelser for at komme videre til næste runde og blive nomineret.
  • Disse betingelser er: 1. Man skal være uundværlig for et fællesskab, der har stor betydning for andre. 2. Man skal stå bag en længevarende indsats, der rækker ud over et kort initiativ. 3. Man skal have skabt konkrete resultater gennem sin forening, projekt eller initiativ. 4. Man skal være et forbillede for kollegaer eller lokalsamfund.
  • Dette er femte år i træk Fællesskabs-prisen bliver uddelt.
  • Vinderen udnævnes 7. juni 2018.
UDVID
 

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.