Fredag triller seks nye gasbusser ud på vejene mellem Aalborg og Frederikshavn. Busserne kører på C02-neutral biogas og belaster derved ikke miljøet som traditionelle dieselbusser.
I alt er der nu 37 gasbusser i Danmark, men yderligere 80 er på vej de kommende år i blandt andet Odense og Sønderborg. I samme takt bliver der etableret gastankstationer.
Skuer man halvandet år tilbage i tiden, var der slet ingen gasbusser i Danmark. Men nu kører der busser i Hovedstadsområdet, Holstebro, Fredericia og Skive og nu også ved Aalborg.
Sammenlignet med andre EU-lande er Danmark dog langt fra blandt de førende.
Hos vores svenske naboer er der over 1800 gasbusser, mens Frankrig topper i europæisk sammenhæng med knap 2500 gasbusser.
Trods de miljømæssige fordele bremser prisen herhjemme.
- Vi er kommet sent i gang herhjemme, hvor der først er kommet fokus på især biogas inden for de seneste 1-2 år.
- Derudover er der i andre lande en betydelig afgiftsfordel for gas til transport, og det gør selvfølgelig en forskel, siger Susanne Juhl, administrerende direktør i HMN Naturgas, der seneste har bygget to gastankstationer i Nordjylland.
I to af landets trafikselskaber, der sender den offentlige buskørsel i udbud, bekræfter man, at prisen er en bremseklods.
- Vi er nødt til at sige til kommunerne, at gas koster mere end at køre på diesel. Og den prisforskel gør typisk, at kommunerne så skal ind og finde den merpris i deres kollektive trafikbudget.
- Det vil typisk betyde, at de måske skal nedlægge nogle afgange, og så bliver det en prioritering, siger Ole Schleemann, underdirektør i Nordjyllands Trafikselskab.
Samme vurdering går igen hos Sydtrafik, fortæller direktør Lars Berg til Ritzau. Han tror dog, at det snart kan ændre sig, fordi prisforskellen mellem diesel og gas er ved udligne sig.
HMN Naturgas vurderer, at de første projekter kan bane vejen for nye. Alligevel er der ikke nogen forventning om en eksplosiv vækst.
- Jeg tror, det er vigtigt, at vi får nogle driftserfaringer, så man har noget konkret viden og erfaringer, som man kan dele mellem trafikselskaber og vognmænd, siger Susanne Juhl.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.